قرص ویلازودون، بهترین نکات دارو قسمت ۲

قرص ویلازودون (Vilazodone) به نحوی جدیدترین داروی ضد افسردگی تا زمانی که این مقاله توسط دکتر ندا فرزانه بورد تخصصی بیماری های اعصاب و روان تهیه گردیده است، می باشد. بیماری افسردگی (Major Depression Disorder)، یکی از مهمترین بیماری های روانپزشکی است که در صورت عدم درمان سریع، موثر و قطعی بیماری افسردگی می تواند موجب “ناتوانی و ناکارامدی” در زندگی روزمره فرد و خانواده اش شود. البته داروهای جدید ضدافسردگی دیگری نیز در حال حاضر در حال تهیه و بررسی هستند که در کشورهای مختلف در حال تهیه و ارائه هستند. داروی ویلازودون در سال ۲۰۱۱ در آمریکا و در سال ۲۰۱۸ در کانادا برای استفاده بالینی مورد تایید سازمان دارویی و درمانی قرار گرفته است.

 

متخصص اعصاب و روان در تهران

داروی ویلازودون، یکی از بهترین داروهای ضد افسردگی antidepressant است که از طریق بخصوص تاثیر بر روی ماده سروتونین بر روی بیماری افسردگی تاثیر مثبت درمانی دارد. قسمت اول این مقاله که در مورد داروی ویلازودون با عنوان ” ویلازودون بهترین نکات دارو قسمت یک” در سایت قرار دارد به مقدمه، مباحث فارماکودینامیک، سطح پلاسمایی دارو، فارماکوکینتیک، میزان موثر دارو در درمان بیماری افسردگی ماژور ، نکات کلیدی و شگفت انگیز داروی ضد افسردگی ویلازودون و نکات بالینی این دارو بر بیماری های مهم روانی توسط دکتر ندا فرزانه متخصص اعصاب و روان اشاره کرده است.
در ادامه مطلب، نکات حیاتی و کلیدی دیگری به صورت تکمیلی در مورد بقیه نکات قرص ویلازودون به صورت هشدارها و احتیاط ها، بیوشیمی داروی ویلازودون، انواع مهم عوارض جانبی side effect، شایع ترین تداخل های دارویی مهم، منع مصرف استفاده از ویلازودون و تاثیرات منفی و احتمالی استفاده از داروی ویلازودون در دوران بارداری و شیردهی توسط دکتر ندا فرزانه روانپزشک و روان درمانگر برای خوانندگان محترم سایت تهیه شده است.

بیوشیمی قرص ویلازودون

داروی ویلازودون Vilazodone که تحت نام برند Viibrayd به فروش می رسد، دارویی است که برای درمان بیماری های افسردگی استفاده می شود. در حالیکه تحقیقات در زمینه نقش داروی ویلازودون در درمان اختلال افسردگی عمده از سال ۲۰۱۷ متوقف شده است. داروی ویلازودون در ۲۰۱۷ با بیش از یک ملیون تجویز، ۲۸۵ مین داروی متداول تجویز شده در آمریکا بود.

نکاتی که از ابتدای زمان مصرف داروی ویلازودون Vilazodone باید توجه داشت، کدامند؟

بیمارانی که ویلازودون مصرف می کنند، بایستی توسط متخصص اعصاب و روان از نظر بدتر شدن علائم بالینی اضطراب و افسردگی، افکار خودکشی و تغییرات غیرعادی در رفتار فرد مبتلا به بیماری افسردگی مصرف دارو در جلسه های ویزیت بعدی کنترل شوند، در صورتی که در طی درمان با ویلازودون، سندروم سروتونین یا سندروم بدخیمی نورولپتیک رخ دهد، پزشک می بایست ویلازودون را قطع و درمان پشتیبان را آغاز کند. البته ارزیابی و تشخیص این دو وضعیت اورژانسی روانپزشکی توسط متخصص اعصاب و روان و پزشک باید حتما انجام شود.
داروی ویلازودون نیز مشابه با سایر داروهای ضدافسردگی، در بیماران با سابقه تشنج seizure بایستی کاملا با احتیاط مصرف شود. درمان با داروی ویلازودون ممکن است خطر خونریزی را نیز افزایش دهد در صورتی که دارو به همراه داروهای مسکن و ضدالتهابی، آسپیرین و سایر عواملی که بر روی انعقاد خون اثر بگذارند، مصرف شود.
داروی ویلازودون نبایستی به طور ناگهانی و بدون اطلاع به روانپزشک قطع شود؛ بنابراین در صورتی که نیاز به قطع دارو بر اساس صلاحدید روانپزشک باشد، باید توجه داشت که دوز دارو باید به تدریج کاهش یابد. یکی دیگر از نکاتی که در زمینه نکات مهم در زمان مصرف داروی ویلازودون باید توجه کرد، تغییرات در مواد معدنی حیاتی مثل سدیم خون است.
یکی دیگر از مواردی که در زمان مصرف داروی ویلازودون باید توسط روانپزشک ارزیابی شود، شیدائی و نیمه شیدائی در فرد است. این مسئله می تواند در اثر درمان با ویلازودون در فرد بیمار رخ دهد. بنابراین، بیماران مبتلا به بیماری افسردگی توسط روانپزشک در طول جلسه های درمان بایستی غربالگری screening شوند.

عوارض جانبی side effect داروی ویلازودون

در مورد عوارض داروی ویلازودون Vilazodone دسته بندی وجود دارد که در زمینه شدت عوارض و متداول بودن آن ارائه شده است. دکتر فرزانه متخصص اعصاب و روان خانم بیان می کند که در کل، شایع ترین عوارض جانبی داروی ویلازودون به شرح زیر است:

اسهال (۳۵٫۷ %)، تهوع (۳۱٫۶%) و سردرد (۲۰% )؛
البته قابل ذکر است که بیش از ۹۰ درصد عوارض جانبی داروی ویلازودون به صورت ملایم تا متوسط هستند.

عوارض بالینی بسیار شایع داروی ویلازودون

  • تهوع
  • اسهال
  • سردرد

عوارض جانبی متداول داروی ویلازودون

  • استفراغ
  • خشکی دهان
  • سرگیجه vertigo
  • بیخوابی insomnia

عوارض جانبی غیرشایع قرص ویلازودون

خواب آلودگی، بیهوشی، لرزش بدن، کابوس شبانه، میل جنسی کاهش یافته، بی قراری، سندرم پای بی قرار restless ، ارگاسم طولانی delay orgasm ، انزال تاخیری در مردان، اختلال در نعوظ یا اختلال سفتی آلت در زمان رابطه جنسی، خستگیfatigue ، احساس برافروختگی، تپش قلب palpitation ، انقباضات زودرس بطنی، درد مفاصل بدن و افزایش اشتها.

عوارض جانبی نادر داروی ویلازودون Vilazodone

سندروم سروتونین- یک عارضه جانبی جدی که به وسیله موارد زیر شناسایی می گردد:
تهوع، استفراغ، تغییر وضعیت ذهنی (مانند گیجی، توهم، بی قراری، کما، بهت)، سفتی عضله، لرزش، پرش عضلات، افزایش دمای بدن، طپش قلب، سرگیجه، تعریق بیش از حد و غیرطبیعی و غیره.

عوارض جنسی sexual side effect داروی ویلازودون Vilazodone

در مورد عوارض جنسی داروی ویلازودون تحقیقات ادامه دارد اما مشخص شده است که داروی ویلازودون سبب کاهش عملکرد جنسی sexual dysfuntion و نیز افت میل جنسی low sex desire نمی شود که این مسئله می تواند تاثیر مثبتی در تشویق بیمار مبتلا به بیماری افسردگی در زمینه مصرف این دارو تا زمان رفع کامل علایم بیماری افسردگی داشته باشد. همچنین داروی ویلازودون می تواند در افرادی که مشکلات در زمینه اختلال جنسی به علت بیماری افسردگی دارند نیز موثر باشد که البته تمام این موارد بسته به نظر روانپزشک psychiatrist برای درمان علایم بیماری در فرد باشد.

عوارض جانبی داروی ویلازودون با بروز ناشناخته

افکار خودکشی (Suicide ideation): بعضی از داروهای ضدافسردگی می توانند سبب اایجاد افکار خودکشی suicidal idea خصوصا در بالغین جوان و نوجوانان شوند که نیاز به بررسی در -ویزیت های متوالی توسط روانپزشک حتمی است.
افزایش بروز خونریزی گوارشی (Gastrointestinal Bleeding)
تشنج (Seizure)
ناهنجاری های الکترولیتی (Electrolytes Imbalances)در بعضی از مواد معدنی در بدن

فارموکینتیک و متابولیسم

اختلال کبدی ملایم تا متوسط از نظر بالینی بر غلظت های ویلازودون تاثیر منفی ندارد ولی باید حتما تحت نظر متخصص داخلی و روانپزشک در این افراد مصرف شود.

شایع ترین تداخلات داروئی داروی ویلازودون Vilazodone

آدرال، آمفتامین، دکستروآمفتامین، سلکسا (سیتالوپرام)، سیمبالتا (دولوکستین)، لکساپرو (اسیتالوپرام)، ویوانس (لیسدکسامفتامین)، ولبوترین (بوپروپیون)، زوفران (اندانسترون)، زولوفت (سرترالین)، به دلیل خطر جدی و گاها کشنده ی، تداخلات با داروهای سروتونرژیک.
داروی ویلازودون در بیمارانی که به طور همزمان از داروهای مهارکننده MAO استفاده می کنند، منع مصرف دارد.

تداخل داروی ویلازودون با الکل

تداخلات جدی در صورت مصرف ویلازودون و نوشیدن الکل وجود دارد و نباید الکل Alcohol استفاده شود.

منع مصرف داروی ویلازودون

  • خونریزی bleeding
  • آب مروارید
  • تشنج

آیا قرص ویلازودون در دوران حاملگی قابل مصرف است؟

این دارو می تواند در صورت مصرف در زن حامله موجب افزایش خطر زایمان زودرس (تا ۵۵ درصد)، وزن کم نوزاد (تا ۷۵ گرم) بشود. بنابراین نباید خودسرانه استفاده شود.

نکته پایانی مقاله

دکتر ندا فرزانه بورد تخصصی روانپزشکی بیان می کند که در مورد درمان بیماری افسردگی می توان به صورت کلی بیان کرد که کلا دو نوع درمان داروئی و غیر داروئی وجود دارد. در مورد درمان های داروئی این بیماری مهم روانی می توان گفت که داروهای ضد افسردگی، مهمترین دسته درمان های داروئی برای درمان سریع یا موثر بیماری افسردگی هستند. انواع مختلفی از دسته داروهای ضد افسردگی وجود دارند که براساس صلاحدید متخصص اعصاب و روان برای بیمار مبتلا به بیماری افسردگی با توجه به شرایط بیمار تجویز می شود. البته همان طور که در مقاله های دیگری که در سایت در مورد داروهای سیتالوپرام citalopram با عنوان ” هشت نکته کلیدی در مورد داروی سیتالوپرام ” و داروی ونلافاکسین با عنوان “نکات طلایی داروی ونلافاکسین ” نیز ذکر شد، دانستن نکات ذکر شده در مورد داروهای ضد افسردگی اصلا به معنای این نیست که فرد به صورت خودسرانه این داروها را مصرف کند.
بنابراین یکی از مهمترین نکاتی که باید در زمان مصرف داروی ویلازودون، بیمار مبتلا به بیماری افسردگی (Major depression disorder) رعایت کند، این است به نکاتی که در جلسه های درمانی توسط پزشک متخصص روانپزشک ذکر می شود، برای حفظ سلامت خود توجه ویژه جدی نماید تا بتواند نتیجه کافی در زمینه درمان موثر بیماری افسردگی در طول مدت درمان بگیرد.