نکات مهم در مورد داروی تری فلوئوپرازین

قرص تری فلوئوپرازین از کاربردی ترین داروهای مهم روانپزشکی است. مقاله زیر توسط دکتر ندا فرزانه روان درمانگر با عنوان “نکات مهم در مورد داروی تری فلوئوپرازین” برای خوانندگان محترم سایت ایشان تهیه شده است.در این مقاله سعی شده که به صورت گام به گام در مورد این دارو توضیحاتی به زبان ساده و آسان برای آگاهی عموم مردم در مورد مهمترین نکات قابل توجه در مورد داروی تری فلوئوپرازین داده شود.

روانپزشک غرب تهران

البته قبل از اینکه در مورد مکانیسم اثر داروی تری فلوئوپرازین توضیحاتی بدهم، توصیه موکد دارم که این دارو را هرگز بدون تجویز روانپزشک خود به صورت خودسرانه تهیه و مصرف نکنید. علت این است که متاسفانه یکی از پر هزینه ترین مخاطراتی که نوشتن مطالب در مورد دارو در سایتهای مختلف پزشکی دارد،این است که فرد تصور نادرستی دارد از اینکه ” فقط با خواندن نکات اساسی در مورد هر داروئی میتوانم خودم این دارو را تهیه و مصرف کنم”.
بعد از اینکه تحقیقات فراوانی را که با روش مصاحبه دقیق تشخیصی به منظور آگاهی از اینکه چگونه این اتفاق برای افرادیکه دچار عوارض دارویی بعد از مصرف داروی تری فلوئوپرازین شده بودند را بررسی کردم، نکته مهمی مشخص شد.
توضیح این مسئله به زبان روان و راحت این است که بسیاری از این افراد تنها بعد از خواندن نکات کلی در مورد بسیاری از داروها اقدام به مصرف دارو میکنند.درحقیقت،استفاده خودسرانه و بدون تجویز پزشک علت اصلی بروز تداخلات داروئی و عوارض داروئی که حتی می تواند منجر به مرگ شود، نیز هست.شایع‌ترین عوارض جانبی این دارو به صورت تظاهرات اکستراپیرامیدال است.
جذب دارو به طریقه مصرف آن بستگی دارد. جذب خوراکی این دارو متغیر و نامنظم و زمان شروع اثر آن ۴/۱-۱ ساعت است. این دارو بعد از تزریق عضلانی به سرعت جذب می‌شود.
روش پخش این دارو به طور گسترده در بدن، از جمله شیر، انتشار می‌یابد. ۹۹-۹۱ درصد به پروتئین پیوند می‌یابد. غلظت سرمی پایدار آن طی ۷-۴ روز حاصل می‌شود.
متابولیسم این دارو به میزان زیادی در کبد متابولیزه می‌گردد، ولی هیچگونه متابولیت فعالی تشکیل نمی‌شود.
بیشترین مقدار دارو از طریق کلیه ها در ادرار دفع می‌شود. مقداری از دارو نیز از طریق مجاری صفراوی در مدفوع دفع می‌شود.

موارد منع مصرف و احتیاط های مهم دارو

موارد منع مصرف داروی تریفلوئوپرازین به صورت حساسیت دیسکرازی‌های خونی و کاهش فعالیت مغز استخوان به صورت عوارض جانبی روی سیستم مرکزی مغز ،هماتولوزیک، اختلالات همراه با اغما، صدمات مغزی، ضعف و اثرات جانبی بر روی فشار خون بروز می‌کند.

مهمترین موارد احتیاط داروی تریفلوئوپرازین

در این افراد این دارو باید با احتیاط و تنها با نظر پزشک تجویز شود. این موارد عبارتند از:
بیماری قلبی، عوارض مغزی، آسیب دیدگی سر، بیماری تنفسی، صرع و سایر اختلالات تشنجی،آب سیاه، مشکلات در پروستات، احتباس ادرار، بیماری پارکینسون و ، کمی کلسیم خون، اختلال عملکرد کبد یا کلیه.
البته بیماران ضعیف و سالخورده بخصوص با در معرض هوای گرم قرار گرفتن نیز در ریسک عوارض جدی با داروی تری فلوئوپرازین قرار دارند.

نکات قابل توصیه به بیمارانی که داروی تریفلوئوپرازین را طبق تجویز پزشک مصرف میکنند، شامل موارد زیر است:

۱ـ بروز هرگونه حرکات غیرطبیعی در بدن بخصوص در عضلات را به صورت سفتی عضلات و گرفتگی عضلات را به روانپزشک اطلاع دهد و مصرف دارو را فطع کنند.
۲ـ احتمال بروز بسیاری از تداخل‌های دارویی با این دارو وجود دارد. بنابراین باید حتما قبل از مصرف هر گونه دارو با روانپزشک مشورت کنید.
۳ـ بسیاری از عوارض جانبی با کاهش مقدار مصرف دارو ممکن است برطرف شوند. در صورت بروز اشکال در دفع ادرار، گلودرد، سرگیجه، یا غش و ضعف به روانپزشک خود اطلاع دهید.
۴ـ تا تثبیت اثر دارو از انجام فعالیت های مخاطره آمیزی که احتیاج به هوشیاری دارند مثل رانندگی خودداری کنید.
۵ـ از قرار گرفتن در معرض نور خورشید خودداری کنید و هنگام بیرون رفتن از داروهای محافظ پوست استفاده کنید تا از بروز واکنش‌های حساسیت به نور جلوگیری شود.
۶ـ از رفتن به حمام‌های بسیار سرد یا بسیار گرم یا قرار گرفتن در معرض درجه حرارت بسیار زیاد یا کم خودداری کنید.
۷ـ از مصرف فرآورده‌های حاوی الکل و داروهای دیگری که ممکن است موجب تسکین بیش از حد شود مثل داروهای خواب آور خودداری کنید.

برای تجویز داروی تریفلوئوپرازین در بعضی از افراد با شرایط خاص سنی و یا جسمی باید احتیاط های مضاعفی را نیز مد نظر قرار داد.مهمترین افراداین گروه شامل:
بیماران سالخورده، کودکان و خانمهایی که شیر میدهند، می باشند.

 

مهمترین عوارض جانبی تری فلوتوپرازین بر روی اعضای مختلف بدن به صورت گام به گام ذکر شده است:

اعصاب مرکزی: رخوت (به ندرت)، خواب آلودگی (غالباً)، سرگیجه، سردرد و بی خوابی.
قلبی ـ عروقی: افت فشار خون و تغییرات روی نوار قلب
چشم: تاری دید
دستگاه گوارش: خشکی دهان، یبوست و تهوع
ادراری ـ تناسلی: احتباس ادرار، بی نظمی قاعدگی
کبد:زردی
متابولیک: افزایش وزن بدنی
پوست: واکنش‌های آلرژیک، درد در محل تزریق عضلانی و حساسیت به نور

مهمترین تداخلات دارویی داروی تریفلوئوپرازین

طبق بررسی های مقالات علمی در زمینه تداخلات داروئی دکتر ندا فرزانه متخصص اعصاب و روان در تهران، اکثرا تداخلات داروئی مقوله مورد علاقه بسیاری از مردم میباشد. از سوی دیگر، متاسفانه میتوان گفت که این باور غلط وجود دارد که با تنها خواندن تداخلات داروئی در مورد هر داروئی به سادگی می توان نحوه مصرف دارو را مدیریت کرد.
داروهای مسدود کنندة گیرنده بتا
باربیتورات‌ها و لیتیم
سیگار کشیدن اثرات درمانی و موثر این دارو را کم می‌کند.قرار گرفتن در معرض نور خورشید، ریسک ایجاد واکنش‌های حساسیت به نور را بیشتر می‌کند.

اثر تری فلوئوپرازین بر آزمایش‌های طبی و تشخیصی

تری فلوئوپرازین موجب بروز نتایج مثبت کاذب در بعضی از داروها می شود. همچنین، این دارو موجب بروز نتایج مثبت کاذب در آزمون‌های ادراری تشخیص بارداری می گردد.بنابراین باید حتما در تفسیر آزمایش ها به پزشک متخصص خود همیشه اطلاعات داروئی دقیقی را در ابتدا داد.

در انتها باز هم تاکید دارم که این اطلاعات صرفا برای آموزش عموم مردم داده شده است و باید فقط و فقط این دارو را زیر نظر پزشک متخصص اعصاب و روان مربوطه مصرف کرد. در صورتیکه دچار عوارض داروئی شدید، حتما به روانپزشک اطلاع دهید و در صورتیکه به پزشک خود دسترسی ندارید، حتما به اورژانس مراجعه کنید و لیست تمام داروهائی که مصرف می کنید را به پزشک اورژانس اطلاع دهید تا توصیه ها و اقدام های درمانی لازم را انجام دهد.