احساس افسردگی و سندروم خستگی مزمن شرایطی هستند که باعث می شوند حتی بعد از اینکه فرد استراحت طولانی کرده باشد، شخص احساس خستگی شدید می کند. گاهی نیز ممکن است فرد هر دو شرایط را به طور همزمان داشته باشد. به علاوه ممکن است فرد افسردگی را به اشتباه به جای خستگی بگیرد و بالعکس.

رواندرمانگر تهران

احساس افسردگی زمانی رخ می دهد که فرد برای مدت طولانی احساس ناراحتی، اضطراب یا ناامیدی می کند. افرادی که دچار بیماری افسردگی هستند، معمولا در خوابیدن دچار مشکل می شوند. این افراد ممکن است خیلی بیشتر از حالت معمول بخوابند یا اینکه خوابشان کمتر می شود. سندروم خستگی مزمن شرایطی است که منجر به بروز خستگی شدید و مداوم در فرد می شود که علت آن هم مشخص نیست. گاهی سندروم خستگی مزمن به اشتباه به جای بیماری افسردگی گرفته می شود.
تفاوت اصلی افسردگی و خستگی مزمن این است که علائم بالینی سندروم خستگی مزمن نوعی اختلال جسمی است در حالیکه افسردگی یک مشکل روحی و روانی محسوب می شود. به هرحال نوعی همزمانی در مورد افسردگی و سندروم خستگی مزمن وجود دارد.
البته “اختلال افسردگی اساسی “دارای علائم جسمی، علاوه بر علائم روحی روانی نیز هست. در بسیاری از افراد مبتلا به سندرم خستگی مزمن، نیز بی خوابی وجود دارد. بی خوابی اغلب علائم خستگی را در فرد بدتر می‌کند. وقتی افراد احساس خستگی می ‌کنند، ممکن است انگیزه و یا انرژی لازم برای انجام فعالیت ‌های روزانه خود را نداشته باشند. افراد افسرده اغلب احساس خستگی می ‌کنند و نمی‌ خواهند در هیچ فعالیتی شرکت کنند.
در مورد درمان خستگی مزمن خانم دکتر فرزانه ذکر می کند که از اقدام های مفید در جلسه ویزیت روانپزشکی در این مطب به صورت بررسی از نظر مشکلات و بیماری های جسمی و درمان های دارویی و درمان های غیر دارویی است. سپس در ابتدا ارزیابی تشخیصی برای فرد از نظر مشکلات طبی و بیماری های روانی انجام می شود و در صورتی که علت خستگی مزمن بیماری هایی مثل افسردگی و اضراب باشد، درمان دارویی لازم ارائه می شود و در صورتیکه علل جسمی باعث خستگی باشد، فرد به متخصص عفونی، روماتولوژیست و فیزیوتراپیست ارجاع میشود تا درمان های لازم برای فرد ارائه شود.