بیماری های خلقی از شایع ترین بیماری های روانپزشکی است که نیاز به درمان دارد. از مهمترین دسته این بیماری ها می توان انواع بیماری های دسته افسردگی را نام برد که شایع ترین اینها عبارتند از:
افسردگی شدید، افسردگی خفیف، افسردگی مزمن، افسردگی فصلی، افسردگی دوران حاملگی و افسردگی بعد از زایمان.

 

رواندرمانگر تهران

دکتر فرزانه بیان می کند که از مهمترین عللی که باید و حتماً بیماری های افسردگی را درمان کرد، خودکشی است. بر اساس بسیاری از مطالعات انجام شده در دنیا مشخص شده است که با درمان کردن مناسب و طولانی مدت بیماری های افسردگی می توان از بروز خودکشی در تمامی گروه های سنی کودک، نوجوان، بزرگسالان و افراد میانسال به میزان قابل توجهی پیشگیری کرد.
یکی از شایعترین ترین باورهای نادرستی که در زمینه درمان افسردگی وجود دارد این هست که فرد مبتلا و یا اطرافیان به اشتباه فکر میکنند که اگر به روانپزشک مراجعه کنیم و برایمان دارو تجویز شود، تا پایان عمر باید آنها را مصرف کنیم و در نتیجه اعتیاد دارویی پیدا میکنیم که البته متاسفانه عوامل فرهنگی هم در دامن زدن به این باورهای نادرست، نقش منفی و پررنگی را ایفا میکنند.
نکته مهم دیگر که دکتر فرزانه برای خوانندگان سایت بیان می کنند این است که در افراد مبتلا به بیماری های افسردگی با توجه به اینکه احتمال عود بیماری افسردگی حتی بعد از رفع شدن کامل علائم افسردگی نیز بالا است، بنابراین پیگیری طولانی مدت و گاهی تا پایان عمر بیماری افسردگی توسط ویزیت روانپزشک مرتب بر اساس تشخیص و صلاحدید روانپزشک که براساس شدت علائم افسردگی مشخص می شود، باید در افراد مبتلا به بیماری های افسردگی برای کنترل بیماری انجام گیرد.
دکتر ندا فرزانه ذکر می کند که امروزه ثابت شده که در صورتیکه فرد مبتلا بتواند احساسات منفی و نگرانیهای خود را به افرادی که به اصطلاح گوش شنوا هستند و قضاوت نادرست در مورد فرد نمیکنند مطرح کند، بار هیجانات منفی کم شده و روند درمان پیشرفت میکند. البته در مواردی که چنین اشخاصی در اطراف فرد نیست، توصیه میشود که دل نگرانیهایش را با روانپزشک خود مطرح کند و با افرادی که در این زمینه تخصص کافی را ندارند، درد دل نکنند. بیماری افسردگی انواع خفیف تا شدید دارد و نیاز دارد که فرد مبتلا، همسر و اعضای خانواده اش نیز برای تشخیص و درمان آن اطلاعات صحیحی داشته باشند تا سریعترین درمان افسردگی رخ دهد.