مشاوره قبل از ازدواج کاربردی

طبق جدیدترین بررسی هایی که سازمان های طلاق در کشور برای بررسی های آماری انجام داده اند مشخص شده است که از علل مهم طلاق در ایران می توان به اعتیاد، فقر مالی، فقر فرهنگی و بیکاری به نوعی نرفتن مشاوره قبل از ازدواج  اشاره کرد. از مهمترین نکاتی که باید در زمینه مشاوره قبل از ازدواج بیان کرد، اهمیت مشاوره قبل از ازدواج رفتن در ایران می باشد. خوشبختانه در سال های اخیر، به اهمیت مراجعه برای مشاوره قبل از ازدواج در تلویزیون، رسانه ها ، اینستاگرام، فضای مجازی، و مراکز بهزیستی و دولتی اشاره های زیادی شده است و اطلاع رسانی های خوبی انجام شده است. متأسفانه در زمان هایی که افراد برای مشاوره قبل از ازدواج کمتر مراجعه می کردند پیامدهای زیادی برای جامعه ایجاد شده است. دکتر ندا فرزانه زوج درمانگر که در تهران فعالیت می کند بیان می کند که در عمل موردی که اتفاق می افتد این است که افرادی که مشاوره قبل از ازدواج نرفته اند و انتخاب آگاهانه و درستی برای ازدواج انجام نداده اند، بعد از اینکه ازدواج کردند و یا شاید بسیاری از آن ها فرزند نیز دارند، مجبور شده اند که برای رفع مشکلات و جلوگیری از طلاق به مشاوره و زوج درمانی مراجعه می کنند که این مسئله خود بیانگر این است که چقدر مراجعه نکردن برای آشنایی های اصولی و درست قبل از ازدواج می تواند تأثیرات منفی بر روی ساختار جامعه و خانواده داشته باشد.

پس بنابراین نباید این مسئله که زن و شوهری بعد از ازدواج با هم دچار مشکلات می شوند، به مشاور مراجعه می کنند و مشاور آنها را  برای زوج درمانی ارجاع می دهد را جایگزین این دانست که فرد بالاخره مشاوره انجام داده است. مقوله مشاوره قبل از ازدواج کاملاً جدا از زوج درمانی است. در مقاله ای که در سایت به عنوان هشت نکته کلیدی در مورد زوج درمانی وجود دارد علاقمندان می توانند به نکات کلی در مورد اصول زوج درمانی اطلاع و دسترسی پیدا بکنند. از اهداف مهم در مشاوره قبل از ازدواج این است که هر دو نفری که قصد ازدواج با یکدیگر را دارند، برای مشاوره قبل ازدواج مراجعه کنند و درخواست جلسات مشاوره قبل از ازدوج را بدهند. دکتر ندا فرزانه روانپزشک و خانواده درمان گر بیان می کند که فرد مشاوره دهنده برای مشاوره قبل ازدواج می تواند روانپزشک، روان درمانگر یا روان شناس باشد.

 

زوج درمانگر غرب تهران

هدف از مشاره قبل از ازدواج چیست؟

از نظر تکنیکی، روش های زیادی وجود دارد که از طریق آن می توان مشاوره قبل از ازدواج را انجام داد. اهداف کلی مشاوره قبل از ازدواج این است که دو نفری که قصد ازدواج با یکدیگر را دارند، تحت نظر متخصص در زمینه ازدواج اطلاعات کلی، درست و اصولی از خصوصیات رفتاری، شخصیتی، اجتماعی، فرهنگی و مسائل مهم یکدیگر به دست آورند. سپس در پایان جلسه های مشاوره قبل از ازدوج این مسئله مشخص بشود که آیا این دو نفر برای ازدواج کردن با یکدیگر و تشکیل یک خانواده با یکدیگر مناسب هستند یا خیر؟

البته ممکن است وقتی که به دو نفری که برای مشاوره قبل از ازدواج مراجعه کرده اند، در پایان جلسه های مشاوره قبل از ازدواج گفته شود که با توجه به موارد گفته شده شما در صورت ازدواج کردن ممکن است که دچار مشکلات و اختلافاتی باشید. متاسفانه این دو نفر سرخورده شده و احساس افسردگی و اضطراب و یا مشکلات دیگر برایشان ایجاد شود. دکتر ندا فرزانه تأکید می کند که در حقیقت افرادی که برای مشاوره قبل از ازدواج مراجعه می کنند، باید این دیدگاه را داشته باشند که وقتی برای مشاوره مراجعه می کنید، قرار نیست که مشاور به شما بگوید که شما صد درصد برای ازدواج مناسب هستید . ممکن است که بعد از ارزیابی فرد مشاوره دهنده به آنها بگوید که شما با توجه به تفاوت های اساسی که در زمینه دیدگاه ها، باورها و مسائل خانوادگی، مذهبی و غیره دارید، گزینه های مناسبی برای ازدواج کردن با یکدیگر نیستید.

پس بنابراین وقتی که برای مشاوره قبل از ازدواج مراجعه می کنید، دو حالت در پایان ارزیابی وجود دارد اینکه شما دو نفر مناسب برای ازدواج با یکدیگر هستید یا خیر. اینکه در مشاوره قبل از ازدواج گفته شود که شما باید با یک فرد ازدواج کنید یا نباید با هم ازدواج کنید، نباید مورد انتظار دو نفر باشد به نوعی همان طور که  در نامگذاری این روش وجود دارد، لفظ مشاوره گفته شده است تا به عنوان روشی کمکی برای ارزیابی و بررسی درست از همدیگر باشد.

مشاوره قبل از ازدواج برای چه افرادی لازم است؟

متأسفانه یکی از مسائلی که در کشور ما در زمینه مشاوره قبل از ازدواج مشکل زا است این است که دختر و پسر یا زن و مردی که یکدیگر آشنا شده و یا توسط معرف و خواستگاری با یکدیگر آشنا شده اند، به نوعی تصمیم های کلی که قرار است با یکدیگر ازدواج کنند یا خیر را گرفته اند و فقط بصورت فرمالیته به مشاوره قبل از ازدواج مراجعه می کنند که این مسئله باعث می شود که نتیجه درست از مشاوره قبل از ازدواج حاصل نشود.

دکتر ندا فرزانه در ادامه مقاله بیان می کند که به عنوان تجربه شخصی، مراجع کننده هایی را با عنوان مشاوره و ارزیابی قبل از ازدواج داشته ام که خانم و آقایی به مطب مراجعه کردند و درخواست مشاوره قبل از ازدواج دادند. وقتی که به آن ها توضیح داده شد که هدف از مشاوره قبل از ازدواج چیست و چه اقداماتی باید انجام شود، در کمال تعجب بیان کرده اند که ما که یک هفته دیگر قرار عقد داریم ولی آمده ایم که مشاوره قبل از ازدواج هم بشویم و وقت این را نداریم که این همه جلسه مراجعه کنیم یا این فرم ها را پر کنیم یا به سئوالات شما جواب بدهیم!

فقط عشق برای ازدواج کافی نیست

همان طور که در بالا نیز تاکید شد هدف از انجام مشاوره قبل از ازدواج این است که بهترین تصمیم در زمینه هماهنگ بودن مرد و زن، دختر یا پسر برای ازدواج همگون و پایدار انجام بشود. متاسفانه در بسیاری از موارد به خصوص وقتی که دو نفر به یکدیگر علاقمند هستند و با توجه به توصیه اطرافیان که مشاهده کرده اند که تفاوت های فاحشی در زمینه مسائل فرهنگی، خانوادگی، مالی، شغلی و به نوعی تفاوت ها و اختلاف های قابل توجه در این موارد وجود دارد با اصرار به مشاور، برای مشاوره قبل از ازدواج مراجعه می کنند. البته بعد از اینکه بررسی های ابتدایی در طول روند جلسه اول یا دوم انجام می شود مثل گرفتن شرح حال اولیه خانوادگی و نیز تست های شخصیت برای بررسی هماهنگ بودن خصوصیات شخصیتی این دو نفر با هم متاسفانه در بسیاری از موارد دیگر دو نفر برای ادامه مشاوره مراجعه نمی کنند. همان طور که ذکر شد در مواردی که دو نفر به یکدیگر علاقه بیش از حد و یا به اصطلاح کور کورانه دارند وقتی که در مشاوره قبل از ازدواج نیز تایید می شود که شما با یکدیگر مشکلات فاحش دارید و در ادامه در صورت ازدواج کردن می توانند این مسائل باعث مشکلات، درگیری و حتی طلاق در آینده بشود این دو نفر قبول نکرده و ذکر می کنند که این مشاور کارش خوب نیست و ممکن است که به یک مشاور دیگر مراجعه کنند یا اصلاً بدتر اینکه کلاً دیگر قید مشاوره را زده و بر اساس همان احساسات و با صرفاً عواطف و بدون منطق تصمیم به ازدواج می گیرند. از مهم ترین عواقب این نوع تصمیم گیری که فقط بر اساس احساسات است و منطق در آن دخیل نیست در زمینه ازدواج این است که می تواند زمینه ساز بسیاری از مشکلات در آینده بشود. دکتر فرزانه روانپزشک ذکر می کند که همان طوری که توسط بسیاری از همکاران روانپزشک، روان شناس و مشاور نیز تاکید شده است در روند مهم ازدواج باید هم احساسات و هم منطق دخیل باشد. اگر ازدواجی صرفاً بر اساس منطق محض باشد و یا ازدواجی فقط بر اساس احساسات باشد محکوم به شکست خواهد بود. بنابراین می توان گفت که در نهایت از مهم ترین اهداف در مشاوره ازدواج این است که بتوانیم بهترین انتخاب را داشته باشیم تا بتوانیم ازدواج موفق، پایدار و ثابتی را داشته باشیم.