چرا میل جنسی زنان اکثرا کمتر از آقایان است؟

چرا میل جنسی خانمها کمتر و تنوع طلبی جنسی مردان بیشتر است؟ مقاله زیر با عنوان “چرا میل جنسی زنان اکثرا کمتر از آقایان است؟” توسط دکتر ندا فرزانه متخصص روانپزشکی در تهران برای خوانندگان محترم سایت ایشان تهیه شده است.

یکی از مهمترین سوال هایی که در جلسه ویزیت روانپزشکی مطرح است، کاهش یا افزایش میل جنسی در فرد مراجعه کننده است. در کشور ایران نیز مانند سایر کشورهای هم فرهنگمان، کلا صحبت کردن در مورد مسائل جنسی حتی با پزشک عمومی نیز برای بیماران سخت است. به طوری که طبق بسیاری از مطالعات انجام شده در ایران مشخص شده است که اکثر بیمارانی که برای مراجعه به پزشک عمومی برای به اصطلاح “چکاب کلی” بدن مراجعه می کنند نیز خجالت می کشند از اینکه در مورد مشکلات جنسی خود مثل کاهش میل جنسی یا مشکلات در رابطه جنسی با همسرشان حتی با پزشک معالج خود صحبت کنند.

 

متخصص اعصاب و روان در غرب تهران

البته شرم از گفتن مشکلات جنسی و عاطفی به پزشک در زنان بیشتر از آقایان است بخصوص اگر که روانپزشک آقا باشد. بنابراین در کشورهایی که فرهنگی مشابه ما دارند، در بسیاری از موارد خانمهایی که مشکلاتی در مورد رابطه جنسی با همسر دارند، ترجیح می دهند که به سکس تراپ خانم مراجعه کنند. البته همین مسئله نیز در مورد آقایان در بسیاری از موارد صدق می کند. به طور مثال، در اکثر آقایانی که بخاطر بیماری افسردگی به روانپزشک خانم مراجعه کرده اند، وقتی که از آنها در مورد کاهش میل جنسی که در بیماری افسردگی ماژور کم شود، پرسیده میشود، با شرم و خجالت زیاد موضوع را بیان می کنند.

علل متعددی در مورد اینکه چرا در اکثر مردان میل جنسی بالاتر از زنان است دخیلند. مثل علل بیولوژیک و آناتومی بدن. در مقدمه دکتر فرزانه سکس تراپ خانم نکات مهمی را در زمینه تفاوت های بیولوژی و فیزیولوژی بدن خانمها با آقایان برای خوانندگان محترم سایتشان مطرح کرده اند.

یکی از مهمترین تفاوت هایی که بین مردان و زنان در زمینه ی مسائل جنسی وجود دارد، متفاوت بودن سطح میل جنسی زنان است. همانطوری که خصوصیات رفتاری، شناختی، عاطفی و هیجانی زنان با مردان متفاوت است،در نتیجه رفتارهای جنسی خانم ها نیز با رفتارهای جنسی آقایان متفاوت است. یکی از مهمترین تفاوت ها در زمینه خصوصیات جنسی مردان با زنان، میل جنسی زنان است. در این میان نیز یکی از مهمترین علل این مسئله، میزان نسبتا ثابت هورمون های جنسی در مردان و نیز نوسان دار بودن میزان هورمون های جنسی زنان در طول سیکل عادت ماهانه آنهاست.

مهمترین هورمون جنسی مردان، هورمون تستوسترون است و از سویی دیگر، مهمترین هورمون های جنسی زنان هورمون های استروژن و پروژسترون هستند. در آقایان میزان هورمون جنسی تستوسترون در طول ماه نسبتا ثابت است ولی میزان نسبت هورمون های جنسی استروژن و پروژسترون در روزهای مختلف سیکل عادت ماهانه ی خانم ها متفاوت است. همین مسئله می تواند موجب تغییراتی در میل جنسی، برانگیختگی جنسی و ارگاسم در زنان بشود. البته این مسئله ممکن است که قانون کلی نباشد و در مورد هر خانم و هر آقایی این مسئله متفاوت است. در ادامه مطلب، خانم دکتر ندا فرزانه روانپزشک مسائل بیولوژیک را به صورت کلی بیان می کنند.

بسته به نسبت هورمون های استروژن و پروژسترون در طول عادت ماهانه، میزان میل جنسی زنان متفاوت است مثلا این که در دوره ی تخمک گذاری خانم ها، میل جنسی به حداکثر می رسد و بعد از آن میل جنسی کاهش می یابد. البته این مسئله می تواند در بعضی از خانم ها نیز متفاوت باشد. یکی از نکات مهمی که این مسئله می تواند در رابطه جنسی با همسر ایجاد بکند، این است که وقتی شوهر تمایل به رابطه جنسی با خانمش دارد ممکن است که زنش در آن برهه ی زمانی آمادگی برای رابطه جنسی را نداشته باشد.

یکی از مواردی که می تواند موجب اختلاف در رابطه جنسی با همسر شود، این است که مردی درخواست رابطه جنسی از همسرش دارد ولی خانمش آمادگی روحی برای رابطه ی جنسی را به علت این که در دوره ای از عادت ماهانه است که نسبت هورمون ها تغییر کرده که باعث شده که کاهش میل جنسی در خانم باشد، ندارد. متأسفانه اگر شوهر از این مسئله اطلاع نداشته باشد که به خاطر تغییرات هورمون های جنسی زنانه، همسرش نمی تواند با او در همان زمان رابطه ی جنسی داشته باشد، این مسئله باعث سوءتفاهم در شوهر می شود. بدین نحو که شوهر احساس می کند که همسرش او را دوست ندارد و بنابراین احساس طرد شدگی از طرف زنش می کند. اگر این مسئله ادامه دار بشود می تواند موجب تشدید احساس طردشدگی در مرد به طور مکرر شود که در نهایت می تواند باعث کاهش تمایل جنسی شوهر به همسرش هم بشود.

بنابراین نقش سکس تراپیست و مشاور روانپزشکی می تواند در این زمینه حیاتی باشد چون اگر مشاوری که مشغول به انجام مشاوره در زمینه مشکل جنسی است، از مسائل فیزیولوژی زنان و مسائل پزشکی اطلاع نداشته باشند، می تواند باعث ارائه توصیه نادرست به مراجعان شود. به طور مثال، در این مورد که می تواند علت کم بودن میل جنسی به شوهر به این علت باشد که هورمون های جنسی خانم ها در طول دوران های مختلف سیکل قاعدگی متفاوت است، ممکن است شوهر راهنمایی غلط شود. مثلا اینکه به طور نادرست به او بگویند که ممکن است که همسر شما دیگر به شما تمایلی ندارد و یا این که شاید با فرد دیگری وارد رابطه شده است که این مسئله می تواند تأثیرات ویرانگری در رابطه ی زوجین داشته باشد.

بنابراین در مواردی که خانمی کاهش میل جنسی دارد، بهتر است که اول به متخصص زنان و زایمان مراجعه کند و اگر که هورمون ها او از نظر متخصص زنان و زایمان دچار مشکل باشد، نیاز دارد که درمان های لازم مثل درمان های دارویی برای اصلاح مشکلات هورمونی را دریافت بکند تا بتواند رابطه جنسی نرمالی را با همسرش داشته باشد.

قدم بعدی این است که خانم به متخصص زنان و زایمان مراجعه می کند و ایشان بعد از بررسی های دقیق بیان می کنند که هورمون های جنسی خانم هیچ مشکلی ندارد و باید به سکس تراپ خوب مراجعه بکند. در مقاله ای با عنوان “روانپزشک کیست و چه قابلیت هایی دارد” در مورد سکس تراپیست اطلاعاتی بیان شده است که علاقمندان می توانند برای مطالعه به این مقاله مراجعه کنند مثلا اینکه سکس تراپیست الزاما نباید رشته ی پزشکی خوانده باشد ولی حتما باید از مسائل آناتومی و بیولوژی مرد و زن مطلع باشد تا بتواند راهنمایی درست در این زمینه بکند. خوشبختانه سکس تراپیست های بسیار ماهری نیز در کشور ما وجود دارند که در این زمینه اطلاع دارند.

یکی دیگر از تفاوت های مسائل جنسی در بین مرد و زن که ناشی از نوسان هورمون های جنسی مرد و زن در طول رابطه ی جنسی است، سندرم قاعدگی است. به طور خلاصه می توان گفت که در زنانی که ملال قبل قاعدگی دارند، حدود یک هفته یا ده روز قبل از دوران قاعدگی دچار پرخاشگری، تحریک پذیری، اضطراب، خلق افسرده، مشکلات خواب، مشکلات اشتها و موارد دیگر می شوند. این مسئله از این نظر مهم است که اگر شوهر در این زمینه اطلاعی نداشته باشد، می تواند مشکل ساز باشد. به طور مثال اگر همسر در طول این دوره از سیکل باروری خانم درخواست رابطه ی جنسی بدهد و خانم بیان کند که نمی تواند رابطه جنسی داشته باشد متأسفانه می تواند سناریو قبلی برای شوهر تکرار شود. بدین نحو که شوهر احساس طردشدگی از طرف زن پیدا می کند و تصورات نادرست می تواند در ذهنش شکل بگیرد به این نحو که:

بهترین روانپزشک تهران

“نکنه که زنم من رو دوست نداره که نمی خواد با من رابطه جنسی داشته باشه!”

” نکنه که تمایل جنسی زنم به من از بین رفته! “

“نکنه که یک نفر دیگه را موقع رابطه جنسی بجای من تصور می کنه” و موارد بسیار نادرستی مثل این که می تواند زندگی آن دو را به اصطلاح جهنم بکند.

نکته پایانی مقاله:

سخن آخر این که خانم دکتر ندا فرزانه توصیه می کنند در صورتی که مشکلاتی از این قبیل در مسائل رابطه جنسی بین زوجین رخ می دهد، زن و شوهر همدیگر را قضاوت نکنند و تصورات نادرست در زمینه ی این موارد را نداشته باشند و به جای این کار به روانپزشک یا سکس تراپیست در این زمینه اطلاعات دارد، برای تشخیص مشکل مراجعه کند تا بتوانند درمان های مناسب را توسط افراد کارشناس و حرفه ای در این زمینه به منظور تحکیم رابطه جنسی با همسر دریافت نمایند.