نکات مهم درمان اعتیاد به اینترنت

بیماری ” اعتیاد به اینترنت”، نوعی بیماری روحی روانی است که توسط روانپزشک بعد از بررسی های لازم تشخیص داده می شود. مقاله زیر توسط دکتر ندا فرزانه مشاور آنلاین روانپزشکی در مورد”نکات مهم درمان اعتیاد به اینترنت”برای خوانندگان محترم سایت ایشان تهیه شده است.

امروزه امکان انجام اکثر امور زندگی به صورت آنلاین با استفاده از اینترنت وجود دارد. ما می‌توانیم حتی از منزل نیز با کمک اینترنت کار کنیم، با دوستان خود ملاقات مجازی داشته باشیم، خواربار و مواد غذایی مورد نیاز خود را به صورت آنلاین سفارش بدهیم ، قبض‌های تلفن،برق، گاز و بیمه را از طریق اینترنتی و با درگاه بانکی پرداخت کنیم و حتی بدون اینکه از در خانه قدم به بیرون بزاریم، هم ویزیت و مشاوره آنلاین با پزشک داشته باشیم. حتی بعد از اینکه توسط پزشک خود از طریق آنلاین با واتساپ ویزیت شدیم، نسخه خود را هم بعد از اینکه تایید شد، دریافت کنیم. بخصوص اهمیت این مسائل بعد از پاندمی کرونا بیشتر از قبل برای همه مشخص شده است. بر اساس آمار، در حدود ۴.۲ میلیارد نفر در سراسر جهان به اینترنت دسترسی دارند که این رقم حاکی از افزایش بیش از ۱،۰۰۰ درصدی جمعیت جهان به اینترنت از سال ۲۰۰۰ است.

بنابراین، اینترنت به عنوان یک ابزار مفید در تحقیقات، ارتباطات و اطلاعات در نظر گرفته می‌شود. با این حال، استفاده بیش از حد و طولانی‌ مدت آن نقش بسیار مهمی در ایجاد اعتیاد به اینترنت را دارد. البته خانم دکتر ندا فرزانه روانپزشک متخصص اعصاب و روان در این مقاله سعی دارند که در مورد “معایب استفاده از اینترنت” که همان “اعتیاد به اینترنت” است، اطلاعاتی را از جدیدترین مقاله های علمی در اختیار خوانندگان محترم سایتشان قرار بدهند.

 

بهترین روانپزشک تهران

 

بنابراین، فرد بیمار باید علائم و نشانه های لازم برای “اعتیاد به اینترنت” را که به طور مختصر در ادامه مطلب بیان می شود، را داشته باشد. بنابراین صرفا فردی که زمان زیادی در روز را صرف استفاده از اینترنت می کند را “معتاد به اینترنت” نمی نامیم.
در ایران، مطالعه‌ای بر روی نوجوانان راهنمایی و دبیرستان نشان داد که حداقل ۲۱.۱ % از آن‌ها “استفاده نابجا از اینترنت” دارند که از این تعداد براورد می شود که حداقل% ۱.۱ نوجوانان، مبتلا به بیماری روانی “اعتیاد به اینترنت” هستند. دکتر ندا فرزانه “مشاوره آنلاین اعصاب و روان “بیان می کند که در مطالعه‌ای دیگر در ایران گزارش شده‌است که ۳.۷ درصد از نوجوانان ایرانی معتاد به اینترنت هستند. بر اساس برخی مقالات علمی ثابت شده ‌است که شیوع اعتیاد به اینترنت در ایران در مقایسه با سایر کشورهای دنیا، در حد متوسط تا شدید است و متاسفانه روند رو به رشدی از “اعتیاد به اینترنت در ایران” از سال ۲۰۰۶ تاکنون وجود دارد. در مورد خطرات استفاده نابجا از اینترنت بخصوص برای کودکان و نوجوانان حرف و حدیث های زیادی وجود دارد. خوشبختانه در کشور ما نیز اپلیکیشن ها و یا برنامه های کامپیوتری هستند که این سود را دارند که والدین و مربیان مدارس می توانند بر نحوه استفاده از اینترنت توسط کودک و نوجوان مدیریت لازم را داشته باشند.
همان طور که مشخص است، در دنیای امروزه باید بخصوص بر روی عدم استفاده نابجا از اینترنت مدیریت داشت. دکتر ندا فرزانه بورد تخصصی روانپزشکی بیان می کند که با توجه به نتایج مقاله های علمی معتبر مشخص شده است که در کنار فواید غیرقابل انکار اینترنت و تاثیرات مهمی که برای آموزش از راه دور، تحقیقات علمی و تکنولوژی دارد، متاسفانه میزان ابتلا افراد به اعتیاد به سایت های پورن، اعتیاد به اینترنت، اعتیاد به بازیهای اینترنتی و یا موارد دیگر رو به افزایش است و سوال های متعددی نیز در ویزیت مجازی یا مشاوره آنلاین در مورد اینکه چقدر خطر اعتیاد به اینترنت و موارد دیگر وجود دارد، از من و همکاران روانشناس و روانپزشک آنلاین پرسیده می شود.

در ایران، مطالعه‌ای بر روی نوجوانان راهنمایی و دبیرستان نشان داد که حداقل ۲۱.۱ % از آن‌ها “استفاده نابجا از اینترنت” دارند که از این تعداد براورد می شود که حداقل% ۱.۱ نوجوانان، مبتلا به بیماری روانی “اعتیاد به اینترنت” هستند. دکتر ندا فرزانه روانپزشک و روانکاو بیان می کند که در مطالعه ‌ای دیگر در ایران گزارش شده ‌است که ۳.۷ درصد از نوجوانان ایرانی معتاد به اینترنت هستند. بر اساس برخی مقالات، ثابت شده‌ است که شیوع اعتیاد به اینترنت در ایران در مقایسه با سایر کشورهای دنیا، در حد متوسط تا شدید است و متاسفانه روند رو به رشدی از “اعتیاد به اینترنت در ایران” از سال ۲۰۰۶ تا کنون وجود دارد.

علل احتمالی مرتبط با بیماری”اعتیاد به اینترنت”:

البته علت اصلی آن هنوز ناشناخته است ولی مواردی مثل عوامل ژنتیکی، ناهنجاری در فرآیندهای سلول های مغزی،عوامل روانشناختی، ویژگی‌های شخصیتی خاص در فرد که او را مستعد ابتلا به “اعتیاد به اینترنت” میکند، مطرح شده اند. از نظر تقسیم بندی روانپزشکی، “اعتیاد به اینترنت” نوعی اختلال کنترل تکانه محسوب می شود. البته در دسته بیماری های اعتیاد نیز قرار می گیرد که می تواند تاثیر اعتیاد گونه هم در زندگی فرد داشته باشد.

علائم هشدار دهنده اعتیاد به اینترنت:

مشغله خیلی زیاد به اینترنت (فرد مدام به ساعت های آنلاین شدن خود فکر می کند)
فرد با استفاده مدتی طولانی از اینترنت به رضایت می رسد.
تلاش های مداوم و ناموفق برای کم کردن و یا متوقف کردن استفاده از اینترنت
زمانی که فرد سعی می کند ساعت های استفاده از اینترنت خود را کم کند، دچار بیقراری بدخلقی و افسردگی می شود.
یشتر از حد تصور و انتظار در صفحات اینترنتی وقت می گذراند.
به دلیل استفاده طولانی مدت از اینترنت کار خود را از دست می دهد و در روابط خود دچار مشکل می شود.
برای پنهان کردن مدت استفاده از اینترنت، به دوستان، اعضای خانواده و درمانگر خود دروغ می گوید.
برای این افراد استفاده از اینترنت راهی برای رسیدن به آرامش و فرار از مشکلات است.

عوارض اعتیاد به اینترنت:

اعتیاد به اینترنت منجر به بروز مشکلات شخصی، خانوادگی، تحصیلی، اقتصادی و شغلی می شود. اختلال در روابط زندگی در نتیجه وقت گذرانی بیش از اندازه در صفحات مجازی بروز می کند. افرادی که مبتلا به این اعتیاد هستند، زمان کمتری را با افراد حقیقی زندگی خود می گذرانند و معمولا به عنوان فردی منزوی در نظر گرفته می شوند. دروغ های این افراد برای پنهان کردن زمان سپری شده در اینترنت باعث بروز مشکلات جدی در روابط آنها می شود.
برخی از این افراد در صفحه های مجازی، صفحه ای ایجاد می کنند که هویت واقعی خود را در این صفحات پنهان می کنند. این افراد علاوه بر اعتیاد به اینترنت دچار اعتماد به نفس خیلی پایین نیزهستند و نگران قضاوت های دیگران یا طرد شدن توسط دیگران هستند. اینگونه تصورات منفی نسبت به خود منجر به بروز مشکلاتی مانند اضطراب و افسردگی می شود.
اعتیاد به اینترنت علاوه بر مشکلات روحی، مشکلات جسمی نیز در پی خواهد داشت، از جمله: ، خشکی چشم، کمردرد، سردرد شدید، بی نظمی در خوردن غذا، عدم رسیدگی به بهداشت فردی و اختلال در خواب.

روش های درمانی احتمالی موثر در درمان “اعتیاد به اینترنت”:

توصیه نهایی دکتر ندا فرزانه متخصص اعصاب و روان این است که درمان این بیماری را زیر نظر روانپزشک و روانشناس جدی بگیرند چون در صورت عدم درمان می تواند تاثیرات منفی زیادی بر روی زندگی شغلی، جنسی و روانی فرد بگذارد که بعضی از اینها عبارتند از: عصبانیت، مشکلات نورولوژی، افسردگی، نوسانات خلقی، اضطراب، ترس، تحریک پذیری، ناراحتی، تنهایی، خستگی و بی حوصلگی، بیقراری و دلشوره.