نکات حیاتی درمان قطعی بیماری واژینیسموس

مقاله زیر با عنوان ” نکات حیاتی برای درمان قطعی بیماری واژینیسموس” برای خوانندگان محترم سایت تالیف شده است.
خانم دکتر ندا فرزانه روانپزشک در ابتدای مقاله بیان می کنند که “در شروع مطالب این مقاله لازم می دانم که توضیحات حیاتی را در زمینه نکات مهم برای درمان بیماری های اعصاب و روان بیان کنم. همان طوریکه بارها در مقالات سایت و مطالب اینستاگرامم بیان کرده ام، متاسفانه فرهنگ مراجعه به روانپزشک در کشور ما بسیار ضعیف است و اکثر افراد ترس دارند از اینکه وقتی به روانپزشک مراجعه کنند، انگ بیمار روانی و روانپریش خورده و یا به داروها معتاد شوند. بنابراین ترجیح می دهند که اگر نیاز به درمان علایم اضطراب، افسردگی، وسواس و یا موارد دیگر را داشته باشند هم به روانشناس مراجعه کنند و قدم آخر را مراجعه به روانپزشک و مصرف دارو می دانند که این مسئله بالطبع عواقب بدی بر روی بعضی از بیماری ها مثل اسکیزوفرنی، دوقطبی، وسواس و افسردگی شدید دارد و موجب تشدید علایم می شود.”

دکتر ندا فرزانه زوج درمانگر در ادامه مطلب بیان می کنند که ” متاسفانه در جامعه امروزی ایران، بسیاری از افراد دید منفی به روانپزشکان و افرادی دارند که در زمینه سکس تراپی فعالیت می کنند و این مسئله حتی باعث دید منفی و مشکلاتی نیز برای خانم هایی که در ایران به عنوان روانپزشک معرفی می شوند دارد.”

زوج درمانی دکتر ندا فرزانه

در ادامه مقاله قبلی که در سایت با عنوان ” تاثیرات منفی روانشناختی واژینیسموس بر روی همسر” موجود است، بیان شد که واژینیسموس به عنوان یکی از مشکلات زوجین مطرح است. در بیماری واژینیسموس به صورت ساده می توان گفت که در طول رابطه جنسی، انقباض های شدید و ناگهانی اتفاق می افتد، به طوریکه دخول اتفاق نمی افتد. چه بسا رابطه جنسی حتی با وجود مراجعه های متعدد به متخصص زنان نیز تا مدتها اتفاق نیفتد.

دکتر فرزانه روانپزشک و سکس تراپیست در مورد یکی دیگر از مشکلات فرهنگی درمان این بیماری تجاربی را برای خوانندگان محترم سایتشان به این صورت بیان می کنند که ” متاسفانه اکثر موارد خانم های مبتلا به این بیماری بعد از اصرار شوهر و یا با تاکید از طرف متخصص زنان که شما درمان قطعیتان مربوط به روانپزشک است چون بیماری شما جسمی نیست و روحی و روانی است، به عنوان قدم آخر و گاها با اکراه فراوان مراجعه می کنند. حتی من و همکاران روانپزشکم مواردی را داشته ایم که خانم مبتلا توصیه های درمانی را برای درمان قطعی واژینیسموس را نه تنها جدی نگرفته بلکه به سخره نیز می گیرد که خوب حتما نیز در درمانش شکست می خورد. در نهایت نیز بیان می کنند که مشکلات ما جسمی است چون رابطه جنسی نمی تواند اتفاق بیفتد و ناراحت هستند از متخصص زنانی که آنها را به روانپزشک برای درمان ارجاع داده است و به اصطلاح از متخصص زنان نیز دلخور هستند که او را روانی تشخیص داده است!!!”

بر اساس بررسی ها مشخص شده است که تلاشهایی که به صورت خود درمانی های غلط مرد و زن و بدون مراجعه به متخصص اعصاب و روان و یا متخصص زنان واقع شود، می تواند به صورت سیکل معیوب در جهت بدتر شدن رابطه جنسی اتفاق بیفتد. روند شکل گیری این سیکل معیوب بصورت کم کردن تلاش برای برقراری رابطه زناشویی در طول مدت بخصوص از چند ماه بعد از ازدواج رخ می دهد که متاسفانه با گذشت زمان،احتمال ایجاد تأثیرات روانشناختی و فیزیولوژیک منفی روی مرد و زن بسیار زیاد هست.بنابراین از این بیماری می توان بعنوان یکی از “مشکلات زوجین” یاد کرد.

در ادامه مطلب درمان بیماری واژینیسموس باید گفت که برای داشتن رابطه جنسی طبیعی بین زن و شوهر باید زوجین مرد و زن هر دو از لحاظ روانشناختی سالم باشند. البته از نظر درمان قطعی واژینیسموس، پرداختن به اصلاح این هم در درمان خانم مبتلا به واژینیسموس حائز اهمیت است. نکته بسیار جالب این است که بر اساس مقالات روانشناختی انجام شده مشخص شده که در تعداد زیادی از خانمهای مبتلا به واژینیسموس احساس غالب به شوهر به صورت “عشق بالا به شوهر” مشترک است. در اغلب موارد علت این احساس تعلق خاطر به شوهر این است که چون شوهر با عدم توانایی آنها به داشتن رابطه جنسی واژینال کنار آمده و آنها را درک کرده است. البته متاسفانه زمانی زوجین به روانپزشک و سکس تراپیست مراجعه می کنند که اکثر زوجین بعد از گذشت مدتی از ازدواج اقدام برای درمان قطعی انجام نداده اند. بعد از کسب شرح حال از زوجین اکثرا بیان می کنند که آنها حتی نمی دانسته اند که عدم توانایی در داشتن رابطه جنسی نیز اسمی داشته و حتی نوعی بیماری بوده است.

البته اختلال عملکرد جنسی در همسران این خانمها بسیار شایع است که نیاز است که اختلالات جنسی شوهر نیز حتما در کنار درمان زن انجام بشود.
بر اساس بررسی های انجام شده مشخص شده است که چه بسیار زوجینی با نگرانی به سکس تراپیست مراجعه کرده اند که هدف از درمانشان داشتن فرزند هست و نه درمان اختلال رابطه جنسی که به اصطلاح به وصال نرسیده از آن یاد می شود. بسیاری از خانمهای مبتلا به اختلال واژینیسموس بیان می کنند که بعد از سالها با توجه به فشارهایی که از جانبِ خانواده خود و خانواده همسر برای بچه دار شدن اقدام به درمان کرده اند و یا برای غلبه به ترس از اینکه زندگیشان از هم بپاشد، با اصرار اطرافیان مراجعه کرده اند. خانم دکتر ندا فرزانه به عنوان روانپزشک خانم در ادامه مطلب بیان می کنند که با توجه به تجربیاتی که در زمینه درمان قطعی واژینیسموس داشته اند، این اختلال درمانش می تواند ماهها نیز طول بکشد و نباید انتظار داشت که در زمان کوتاه و بلافاصله این مشکل حل شود. چه بسیار زوجینی که با این مشکل مراجعه کرده اند و وقتیکه می پرسند که چقدر درمان ما طول می کشد، به ایشان پاسخ داده می شود که درمان ابن بیماری زمان می برد و نمی توان اصلا زمان قطعی را به صورت مشخص برای درمان قطعی بیان کرد، دیگر مراجعه نمی کنند.متاسفانه نتیجه انتظار داشتن درمان فوری این است که امکان این مسئله هست که ازدواجشان با مشکلات جدی بعدی روبرو شده و منجر به طلاق و یا خیانت شوهر شود.
نکته پایانی این است که این بیماری خوشبختانه در دسته گروهی از بیماری هایی هست که اگر تشخیص درست و درمانهای لازم توسط روانپزشک و سکس تراپیست حاذق با صرف کردن زمان لازم صورت بگیرد، خود زوجین هم همکاری بکنند، می تواند جواب درمان خیلی خوبی داشته باشد. این مسئله از این نظر مهم است که نباید انتظار معجزه را از درمانگر داشت در مواردیکه زوجین همکاری برای درمان ندارند و اینکه این بیماری نیز مثل خیلی از بیماریها بدون همکاری بیمار خوب نمی شود.