علل افزایش احتمال افسردگی در کودک و نوجوان چاق

بیماریهای افسردگی و دوقطبی، از مهمترین بیماری های روحی روانی در کودک و نوجوان چاق است. هدف از بررسی این مقاله این هست که بررسی دقیق تری را در مورد “علل افزایش احتمال افسردگی در کودک و نوجوان چاق ” انجام دهیم. در مقاله قبلی که در سایت توسط خانم دکتر ندا فرزانه روانپزشک و روان درمانگر در مورد ” ارتباط بین چاقی دوران کودکی با افسردگی” برای خوانندگان محترم سایت قرار داده شده است، اشاره های کلی به صورت مقدمه برای علاقمندان قابل استفاده است.

همان طوریکه در مقاله قبلی ذکر شد، طبق بعضی از بررسی ها در کودکان و نوجوانان چاق احتمال ابتلا به اختلالات افسردگی در سنین بزرگسالی بیشتر از کوکان با وزن طبیعی است. یکی از علل احتمالی این هست که چربی های اضافی بدن در سن کودکی میتواند تا سن نوجوانی و بزرگسالی پایدار مانده و باعث محدودیت در فعالیت بدنی کودک شده که این مسئله می تواند از طریق محدودیت ایجاد کردن در فعالیت فیزیکی کودک متعاقبا تاثیرات منفی نیز روی روان کودک داشته باشد.

 

روانپزشک

 

علت احتمالی دیگر این است که چاقی دوران کودکی  می تواند نه تنها  باعث مشکلاتی در روند تحصیل کودک شده بلکه در صورت عدم مدیریت آن توسط اطرافیان بخصوص والدین کودک از این طریق نیز تأثیرات منفی در روند پیشرفت کودک ایجاد کند.

یکی از مهمترین راهکارهایی که  برای کنترل چاقی دوران کودکی بیان می شود این است که که بعد از مشورت با متخصصین تغذیه تغییراتی درست را در سبک زندگی کودک ایجاد کنیم . مثلا اینکه کالری ای که کودک دریافت میکند را کم بکنیم یا رفتارهای بی تحرکی کودک را کاهش داده و او را تشویقش کنیم که فعالیت بدنی اش را بیشتر کند.

از مهمترین اهدافی که خانم دکتر ندا فرزانه روانپزشک و روان درمانگر برای بیان کردن جدیدترین نتایج مقالات برای خوانندگان سایتشان دارند این هست که  چگونه والدین بتوانند با کمک  شیوه های درست علمی با پدیده چاقی دوران کودکی پیشگیری کنند. البته تئوریهای مختلفی در مورد چاقی دوران کودکی و افزایش احتمال اختلالات افسردگی در دوران بزرگسالی این کودکان وجود دارد.

همانطور که میدانیم، چاقی در دنیا رو به افزایش هست و متاسفانه پدیده چاقی در تمام نقاط دنیا وجود دارد. همین مسئله یکی از مهمترین علل نگرانی در مورد عواقب جسمانی و نیز تاثیرات منفی روانی پدیده چاقی در گروه های سنی مختلف جامعه است . البته طبق بررسی های دقیق تر علمی مشخص شده که ارتباط دوطرفه بین افسردگی و چاقیِ دوران کودکی وجود دارد. به طوری که در دختر بچه های چاق متاسفانه احتمال افسردگی در دوران بزرگسالی بیشتر از پسر بچه هایی بوده که در دوران کودکی چاق بوده اند.

البته بخاطر تغییرات زیادی که در نقاط مختلف دنیا در حال رخ دادن است، تعداد کودکان و نوجوانانی که افزایش وزن دارند و در حال چاق شدن هستند، هر روز در حال افزایش است. این مسئله میتواند باعث تأثیرات منفی بر روی مسائل روانشناختی  کودکان چاق شود که این مسئله میتواند در صورت وجود داشتن سایر عوامل مستعد کننده مثل عوامل ژنتیکی و محیطی به صورت عوامل زمینه ساز اختلالات افسردگی و یا اضطرابی در فرد در آینده عمل کند.

در مورد راهکارهای عملی برای پیشگیری از ین مسئله خانم دکتر ندا فرزانه روانپزشک بیان می کنند که بر اساس سایر بررسی ها که نشان گر عواقب نامطلوب چاقی دوران کودکی و نوجوانی هستند،  باید استراتژی های دقیق تری را برای پیشگیری از ابتلا به اختلالات افسردگی در کودکان چاق به کار برد.بدین منظور باید هم فعالیت بدنی و هم مداخلات روانشناختی را برای  کودکانی که در خطر افزایش وزن و چاقی قرار دارند، بیشتر از قبل جدی گرفت. اگر چه یک سری محدودیت و ابهامات جدی در این زمینه وجود دارد.

در قرن بیست و یکم باید به افزایش وزن و  چاقی در  بزرگسالان و نیز  کودکان و نوجوانان بخاطر حفظ سلامت روانی عمومی جامعه بیشتر پرداخته شود. طبق بررسی های آماری، در عرض سی سال گذشته میزان کودکان و نوجوانانی که افزایش وزن و یا چاقی داشتند بیشتر از سی سال قبل شده است. این مسئله میتواند  باعث مشکلاتی در روند رشد و تکامل شناختی و  بلوغ کودکان ایجاد کند.

یکی از علل این است که چاقی از طریق ایجاد تغییرات هورمونی، متابولیک و  قلبی عروقی تأثیرات منفی بر روی کودکان دارد. بنابراین در صورتی که چاقی دوران کودکی درمان نشود، میتواند باعث مشکلات جدی زیادی بر روی رشد کودک و نوجوان و در صورت ادامه یافتن در فرد بالغ شود مثل افزایش سکتة قلبی و سکتة مغزی.

هدف بعدی خانم دکتر ندا فرزانه متخصص اعصاب و روان برای بیان این مطالب برای خوانندگان محترم سایت ایشان این هست که نه تنها به جنبه های جسمی چاقی در کودکان توجه کنیم بلکه  توجه ویژه ای نیز بر روی احتمال افزایش بیماری های روانیِ ناشی از چاقی در کودکان نیز توجه کنیم. در این زمینه، از مهمترین اختلالات روانی مرتبط با چاقی  در کودکان میتوانیم به افزایش احتمال افسردگی در کودکان چاق اشاره کنیم.

افسردگی یکی از مهترین وشایع ترین اختلالات روانپزشکی است.  اختلالات افسردگی میتوانند تظاهرات متفاوتی داشته باشند مثل خُلقِ افسرده ، روحیه پایین ، اختلال در توجه ، مشکلات شناختی ونیز ضعف و خستگی . شیوع اختلالات افسردگی در کشورهای مختلف در  بزرگسالان بین ۳/۳ درصد تا ۴/۲۱ درصد متفاوت است.بنابراین میتوان بیان کرد که شیوع اختلالات افسردگی طیف متفاوتی دارد که علل متفاوتی در اینکه به چه میزان شیوع اختلالات افسردگی بالاتر باشد، دخیل هستند.

یکی از این موارد چاقی و فاکتورهای روانشناختیِ افسردگی و اضطراب در کشورهای مختلف دنیا است. بررسی های زیادی در این زمینه انجام شده که نتایج آنها گاهی متناقض بوده اند. البته در اکثر مطالعات مشخص شده که ارتباط قوی بین چاقی دوران کودکی و افسردگی در بزرگسالی وجود دارد. با توجه به اینکه این مسئله در خیلی از مقالات ثابت شده یکی از اهداف باید این باشد که عواقبِ منفی ِناشی از چاقی دوران کودکی را بررسی کنیم تا بتوانیم از آسیب های احتمالی آینده بر روی فرد و بر روی جامعه جلوگیری بکنیم.

نکته بعدی بررسی ها این است که احتمال افسردگی در کودکان با چاقیِ مرضی نیز در بزرگسالی بیشتر از کودکان با وزن نرمال است. البته برای درمان این مسئله هم راهکارهایی را خانم دکتر فرزانه برای خوانندگاه محترم سایتشان ارائه داده اند. مثلا اینکه تشویق کودک به افزایش فعالیت بدنی و انجام مداخلاتِ روانشناختی صحیح بعد از مشورت با روانپزشک و نیز روانشناس  می تواند تاثیرات مهم درمانی داشته باشد. راهکار مهم بعدی به صورت محدود کردن کالری کودکان با چاقیِ مرضی است که می تواند در ابتدا به صورت انجام راه کارهای ساده ارائه شود.مثلا پدر و مادر باید بر روی خوردن به اصطلاح، هله هوله ها و غذاهای با چربی بالا مدیریت داشته باشند و کودکان را تشویق کنند که سبزیجات ، میوه جات  و یا غذاهای سالم را استفاده کنند.

روش مؤثر بعدی مداخلات روانشناختی به صورت رفتاری هست که میتواند برای کنترل چاقی کودکی دخیل باشد.  تمام این موارد به صورت  مراجعه به یک متخصص تغذیة حرفه ای که در زمینه چاقی کودکان هم اطلاعات خوبی دارد به همراه بررسی های دوره ای  توسط روانپزشک از نظر مشکلات جسمی و نیز روانشناختی چاقی به طور توامان می تواند برای پیشگیری از افسردگی در کودکان چاق مؤثرتر واقع شود.