سکس تراپی بعد از سکته قلبی

سکس تراپیست sextherapist فردی است که در زمینه درمان بیماری های اختلال عملکرد جنسی sexual dysfunction و روابط جنسی متخصص است. سکس تراپ حرفه ای باید علاوه بر آشنا بودن به بیماری های عملکرد جنسی مرد و زن مثل اختلال های کاهش یا افزایش مثل جنسی و مشکلات تحریک جنسی یا ارضاء جنسی  orgasm،حتما اطلاعاتی در زمینه بیماری های پزشکی و تاثیرات منفی بیماری های جسمی بر روی رابطه جنسی اطلاعات پزشکی به روز داشته باشد. بیماری های قلبی عروقی طولانی مدت مثل نارسای قلبی و یا مشکلات دریچه های قلبی و نیز بیماری های قلبی حاد مثل سکته قلبی می تواند تاثیرات منفی زیادی بر روی عملکرد جنسی و سکس فرد با همسر داشته باشد. در این مقاله دکتر فرزانه به تعدادی از مهمترین آنها برای خوانندگان محترم سایتشان اشاره کرده اند.

نگرانی هایی که در مورد سلامت جنسی وجود دارد، در انواع بیماری های قلبی از جمله بیماری های عروق کرونر، سکته قلبی، افرادی که دریچه قلب مصنوعی و یا نارسایی قلبی  heart failureدارند، مشکل بسیار شایعی هست. اغلب از ۶۰ تا ۹۰ درصد از بیماران که نارسایی قبی مزمن دارند، مشکلات جنسی درمان نشده و طولانی مدت شایع است. این مسئله می تواند تأثیر خیلی منفی بر روی روند بهبودی بیماری های جسمی مریض،احساس خوب بودن well being  از نظر عاطفی و همچنین صمیمیت عاطفی و کیفیت رابطه جنسی sex intercourse در رابطه با همسر داشته باشد.

دکتر ندا فرزانه روانپزشک و سکس تراپیست بیان می کند که در مردانی که مبتلا به مشکلات قلب عروقی مزمن مثل نارسایی قلبی هستند، مشکل در عملکرد جنسی (sexual dysfunction) ایجاد می شود که به چند دسته تقسیم میشود به صورت کاهش میل جنسی، ناتوانی جنسی (Impotence) به نحوی که نمی تواند حالت نعوظ یا سفتی آلت در طول رابطه جنسی رخ دهد و اگر هم به سختی نعوظ اتفاق بیفتند، نمی تواند به اندازه کافی و زمان مناسب در تمام طول رابطه حالت سفتی آلت erection را حفظ بکنند. بنابراین ممکن است که در وسط رابطه به طور ناگهانی، آلت مرد شل بشود.

 

متخصص اعصاب و روان دکتر ندا فرزانه

چند وقت بعد از سکته قلبی می توان مجددا رابطه جنسی را آغاز کرد؟

سکس یا رابطه جنسی یک قسمت طبیعی زندگی هر فرد هست و حتی بیمارانی که به تازگی حادثه ی عروق قلبی بخصوص سکته قلبی miocardial infarction داشته اند، بهتر است که بعد از بهبود وضعیت جسمی بخصوص علایم حیاتی و وضعیت فشار خون، ضربان قلب و قدرت بدنی فرد کم کم به سمت رابطه جنسی به صورت ابراز صمیمیت عافی و یا پیش نوازی بروند.

اما چه افرادی می توانند در این زمینه به بیمار کمک کنند تا به مرور بتوانند که این قسمت طبیعی و نرمال زندگیشان را مثل قبل از بروز مشکلات قلبی عروقی و بخصوص سکته قلبی عروقی برگردانند؟

دکتر ندا فرزانه روانپزشک تهران بیان می کند که در مورد زمان شروع به داشتن رابطه جنسی باید حتما با متخصص قلب و عروق مشاوره کرد. در واقع پزشکی که هم با شرایط سکشوال یا وضعیت جنسی بیمار آشنا باشد هم شرح حال بیمار در مورد سابقه بیماری های جسمی فرد مثل بیماری های غدد درون ریز، دیابت قندی و غده تیروئید را بداند. البته لازم است که در مورد سابقه استفاده از سیگار و الکل، شرایط اجتماعی بیمار، سابقه وضعیت روحی روانی فرد مثل ابتلا به بیماری های افسردگی، اضطراب anxiety ، وسواس فکری عملی و نیز سابقه قبلی وضعیت عملکرد جنسی فرد قبل از بروز مشکلات قلبی عروقی نیز اطلاعات کافی داشت.

البته سکس تراپیست نیز بهترین پزشکی هست که می تواند در واقع به بیماری که اخیرا سکته قلبی داشته است، در بهبود وضعیت سلامت جنسی و روابط زناشویی فرد کمک کند چون یکی از قابلیت های مهمی که سکس تراپیست دارد، رسیدگی کردن به مشکلات عملکرد جنسی زن و مرد است. از مهمترین مشکلات عملکرد جنسی مردان می توان به کاهش میل جنسی، اختلال نعوظ یا ارکشن، اختلال ارضای جنسی یا ارضاء شدن مردان به صورت زود ارضاء شدن یا دیر ارضاء شدن delay orgasm اشاره کرد.
یکی دیگر از وظایف سکس تراپیست در این شرایط این است که به ریسک سکس مجدد در فردی که مشکل قلبی داشته است،َ رسیدگی کند و به فرد در این زمینه اشاره کند. البته این مسئله بسیار به این مسائل ربط دارد که به چه میزان سکس با همسر می تواند از نظر قلبی عروقی برای او خطرناک باشد که این مسئله به سن فرد،داشتن بیماری جسمی همراه مثل دیابت، مصرف سیگار، شرایط قلبی عروقی بعد از سکته قلبی، میزان برون ده قلبی و نوع داروهایی که باید فرد حتما بخورد، بسیار مرتبط است.

راهکارهای طلایی برای بهبود رابطه جنسی در فردی که سکته قلبی داشته است:

بهبود وضعیت تغذیه یا نوتریشن به صورت مصرف کردن غذاهای سالم، ترک کردن مصرف سیگار و یا مواد مخدر، دوری کردن از هر عامل استرس زا و نگران کننده در وضعیت زندگی فرد، داشتن سبک زندگی سالم به صورت فعال تر بودن و نرمش کردن (البته باید حتما در این زمینه با متخصص قلب و عروق صحبت کرد)، درمان کردن بیماری های روانی یا سایکولوژی قبلی و درمان نشده توسط بهترین روانپزشکان و روان درمانگر بخصوص بیماری های افسردگی، اضطرابی، سوء مصرف و اعتیاد به مواد مخدر و بیماری های روانی ناشی مواد مخدر مثل بیماری های افسردگی و اضطرابی ناشی از مواد مخدر محرک و یا اوپیوم opium .

رسیدگی کردن به مسائل سایکولوژی و شرایط روحی روانی فرد

این مسئله که قطعا مدت ها ممکن است طول بکشد که وضعیت رابطه جنسی فرد بعد از سکته قلبی دوباره به وضعیت قبل از سکته قلبی برسد، به فرد می تواند از نظر سایکولوژی آسیب برساند. بنابراین باید در جلسه های سکس تراپی با کمک سکس تراپ کمک کرد که بتوان فرد بیمار را که در روند بهبودی و ریکاوری بعد از سکته قلبی است، در این مورد کمک کرد. به نحوی که سکس تراپیست با روندی توام با شفقت و همدلی به او کمک کند تا به پذیرش بیماری قلبی و ناتوانی فرد در داشتن رابطه جنسی نرمال برسد.

در روند پذیرش بیمار می توان گفت که وضعیت سایکولوژی نقش مهمی دارد چون ابتلا به بیماری های جسمی مثل بیماری قلبی و دیابت قندی می تواند از طریق تاثیر بر مغز او را مستعد ابتلا به بیماری های روحی روانی مثل دپرشن depression یا افسردگی و اضطرابی کند. همچنین از طرف دیگر، بیماری های سایکولوژیک هم می تواند فرد را مستعد ابتلا به بیماری های جسمی مثل بیماری های قلبی عروقی بخصوص سکته قلبی کند. ندا فرزانه روانپزشک متخصص آنلاین بیان می کند که این مسئله توجیه کننده وجود ارتباط دو طرفه بین بیماری های جسمی با بیماری های روانی و بالعکس باشد که در مقاله ای که در سایت با عنوان “همه چیز در مورد اختلالات روان تنی (سایکوسوماتیک)” وجود دارد، به ارتباط مهم بین بیماری های سایکوسوماتیک به طور مختصر اشاره شده است.

آیا ترس از رابطه جنسی مجدد در فردی که جدیدا سکته قلبی داشته است، شایع است؟

بله، ندا فرزانه روانپزشک درمانگر اختلال های عملکرد جنسی بیان می کند که یکی از مهمترین علل این مسئله است که وجود احساس ها و یا اموشن های منفی می تواند در فردی که زمینه خانوادگی و یا فردی ابتلا به بیماری های افسردگی و اضطرابی را دارد، باعث مستعد شدن فرد برای ابتلا به بیماری دپرشن یا افسردگی، حمله پانیک و ترس یا فوبیای از سکس کردن مجدد در فرد و حتی بدبینی در او می شود.
یکی از مهمترین علل می تواند تغییر در شرایط جسمی فرد در زمان رابطه جنسی باشد به طوری که در زمان رابطه جنسی به مرور سیستم سمپاتیک فعال می شود که می تواند از طریق تاثیر بر روی غدد درون ریز باعث افزایش فشار خون و ضربان قلب در فرد بشود.