زود انزالی در مردان با سندرم روده تحریک پذیر

اختلال زود انزالی شایعترین بیماری عملکرد جنسی در مردان مبتلا به روده تحریک پذیر است. در مقاله زیر توضیحاتی توسط خانم دکتر ندا فرزانه دکتر روانپزشک در مورد “درمان زود انزالی مردان با سندرم روده تحریک پذیر” در جهت تشخیص و درمان ارضاء زودرس مردان برای خوانندگان سایت ایشان بیان شده است.

خانم دکتر ندا فرزانه بورد تخصصی روانپزشکی بیان می کند که در سلسله مقالات قبلی سعی کردم که توضیحاتی در مورد اختلالات با منشا روانپزشکی که علائم جسمی دارند را بیان کنم. در یکی از مقالات توضیحاتی در مورد بیماری روده تحریک پذیر برای مراجعان محترم کلینیک و خوانندگان محترم سایت بیان شد. از طرفی با توجه به شیوع بالای اختلال انزال زودرس یا زود ارضا شدن در بیماران مبتلا به بیماری روده تحریک پذیر در ویزیت حضوری و مجازی آنلاین روانپزشکی و نیز ارتباط بین بیماری روده تحریک پذیر با اختلال جنسی مردان، مهمترین نکات بررسی هایی را در مورد پژوهشهایی که در ایران در مورد اختلالات عملکرد جنسی مردان مبتلا به روده عصبی انجام شده را در این مقاله ارائه می کنم.
بیماری روده تحریک پذیر که به اصطلاح روده عصبی یا کولیت عصبی نیز نامیده می شود هم در جنس زن و هم در جنس مرد وجود دارد که البته این بیماری در زنان جوان شایعتر از مردان است.

 

درمان اختلالات جنسی

بنابراین در ابتدا توضیحاتی مختصر در مورد بیماری انزال زودرس (Premature Ejaculation) ارائه می شود. اختلال انزال زودرس شایعترین اختلال عملکرد جنسی در آقایان است و شیوع آن در جوامع مختلف به صورت ۲۵ تا ۴۰ درصد میباشد و عوارض روانشناختی منفی روی مرد و نیز همسرش نیز دارد مثل اضطراب، افسردگی و کاهش اعتماد به نفس در عملکرد جنسی مرد و تاثیر منفی روی محیط خانواده دارد.

اختلال انزال زودرس به صورت انزال در مردان قبل از زمان دلخواه در رابطه زناشویی به صورت عموم تعریف میشود اما میتواند به صورت انزال حتی قبل از رابطه دخول نیز باشد. انزال زودرس معمولا حدود کمتر از یک دقیقه بعد از دخول واژینال رخ میدهد. البته باید یکسری از موارد را در زمان تشخیص مد نظر داشت که البته بروز این مورد فقط در یک یا دو نوبت رابطه زناشویی ملاک نیست و حداقل ۶ ماه باید این مورد وجود داشته باشد تا بتوان اسم بیماری زود ارضائی را گذاشت. این مسئله حتما باید موجب پیامدهای شخصی منفی مانند اضطراب، ناراحتی، ناامیدی و یا اجتناب از رابطه جنسی شود.
از مهمترین نکات تاثیر گذار در تشخیص و درمان زود ارضائی عبارتند از:

  • سن
  • مدت زمان کوتاهی که از شروع رابطه جنسی با همسر میگذرد
  • تعداد دفعات نزدیکی قبلی با همسر
  • سابقه قبلی این اختلال در فرد هست یا نه
  • آیا بیماری جسمی ای در فرد وجود دارد مثل دیابت – اختلال قلبی و عروقی
  • مصرف بعضی داروها
  • علل نورولوژی
  • مشکلات ارتباطی با همسر
  • در صورتیکه هیچ علت جسمی یا دارویی مرتبط با زودتر خارج شدن مایع منی وجود نداشته باشد میتوان به انزال زودرس ناشی از علل روانشناختی شک کرد. در جدیدترین بررسی های علمی و مقالات مشخص شده که از علل احتمالی که میتواند دخیل باشد به این موارد به عنوان عوامل دخیل میتوان اشاره کرد:
  • شرطی شدن رفتاری در روابط جنسی قبلی
  • اضطراب
  • مردان با سابقه جنسی روابط کمتر
  • ازدواج پراسترس
  • سابقه اختلال روانپزشکی قبلی مثل اضطراب، وسواس و افسردگی
  • بیماری روانی فعلی
  • ترس از از دست رفتن نعوظ در طول رابطه

 

طبق جدیدترین توضیحات انجمن اختلالات جنسی اروپا بیماری انزال زودرس دارای انواع مختلف است که شایعترین علل آن شامل علل جسمی، علل روحی روانی، مصرف دارو، مشکلات عاطفی با همسر و اضطراب می باشد که به صورت مختصر به این موارد در مقاله های ” بهترین درمانهای غیرداروئی زودانزالی” و “بهترین درمان زودانزالی” که در سایت موجود است به این موارد اشاره شده است.

بیماری ‏انزال زودرس اکتسابی

عدم توانایی به تاخیر انداختن انزال در تمام یا تقریبا تمام روابط جنسی دخول
پیامدهای شخصی منفی مانند پریشانی، ناراحتی، ناامیدی و  یا اجتناب از صمیمیت جنسی

آیا پرسشنامه برای تشخیص زود ارضائی مردان وجود دارد؟

تعدادی پرسشنامه ساده برای بررسی از نظر انزال پیش از موعد یا زودرس وجود دارد که فرد می تواند خودش قبل از مراجعه به روانپزشک و سکس تراپیست این پرسشنامه ها را پر کند. یکی از پرسشنامه های ساده که می تواند برای شناسایی بیماری زودانزالی به کار رود توسط پروفسور پاتریک طراحی شده است که ۴ حوزه اصلی را ارزیابی می کند:

  • کنترل انزال مایع منی
  •  استرس و اضطرب فرد مربوط به انزال زودرس
  •  مشکلات فردی مربوط به انزال زودرس
  •  ارضاء روانی مربوط به دخول جنسی

درمان بیماری انزال زودرس Premature ejaculation:

روش‌ های درمانی اصلی عبارتند از: رفتار درمانی، دارو درمانی و پماد، اسپری یا ژل موضعی قبل از رابطه جنسی دخول.

رفتار درمانی Behavioral Therapy :

هدف از درمان رفتاری، رشد مهارت ‌های جنسی در طول زمان است که به مردان اجازه تاخیر در انزال، افزایش اعتماد به نفس جنسی و کاهش اضطراب یا استرس عملی در زمان دخول جنسی را می ‌دهد.

تکنیک اسکوئیز Squeeze technique یا فشردن برای درمان زود ارضائی Premature ejaculation:

دو نوع درمان رفتاری وجود دارد: روان ‌درمانی و تکنیک ‌های فیزیکی. درمان‌ های فیزیکی شامل ورزش ‌های مختلفی هستند که به آرامی میزان تحریک جنسی را در طول زمان افزایش می‌ دهند که به مرد اجازه می ‌دهد کنترل انزال خود را به دست بگیرد. این شامل “تکنیک متوقف کردن”، “فشردن ناحیه جنسی”، ” تمرکزحساس” و تقویت ماهیچه ‌های کف لگن آقایان. مستر و جانسون روش های مشابهی را گزارش دادند که در آن زن، آلت جنسی مرد را فشار می ‌دهد تا تحریک آلت را متوقف شود. سپس بعد از یک فاصله کوتاه، زن تحریک جنسی مرد را از سر می‌گیرد. این تکنیک “فشردن یا اسکوئیز” نامیده می ‌شود.
از طرف دیگر نیز همان طور که در مقاله های موجود در سایت در مورد “سندرم روده تحریک پذیر” یا کولیت روده یا کولیت عصبی بیان شده است، روده عصبی نوعی مشکل گوارشی مزمن به صورت نفخ، دل پیچه، احساس ناکامل دفع مدفوع، تغییر اجابت مزاج به صورت اسهال یا یبوست است که البته بعد از اینکه تمامی علل جسمانی مرتبط با این تغییرات رد شد و هیچ بیماری جسمی مرتبطی پیدا نشد، با تایید روانپزشک تشخیص سندرم روده عصبی داده می شود. از طرفی مشخص شده است که اکثر مردان مبتلا به بیماری روده تحریک پذیر مبتلا به اختلال در عملکرد جنسی به صورت زودارضائی می باشد.

از عوامل دخیل در افزایش احتمال انزال زودرس در افراد مبتلا به بیماری روده تحریک پذیر Irritable bowel syndrome (IBS) شامل:

  • سابقه اضطراب شدید بخصوص در یک سال قبل
  • مصرف مواد مخدر البته فقط در آن دسته از افراد مبتلا به بیماری روده تحریک پذیری که مواد مخدر استفاده میکنند.
    بنابراین توصیه میشود که بخاطر عوارض منفی اختلال انزال زودرس بر روی همسر و نیز عوارض ذکر شده، برای درمان این بیماری اقدام شود چون هرچه که این اختلال مزمن تر شود و بیشتر طول بکشد، احتمال زیاد تر شدن عوارض منفی روانشناختی در زوجین افزایش میابد. بدیهی است که در موارد وجود همزمان بیماری روده تحریک پذیر و اختلال انزال زودرس ، درمان بیماری روده تحریک پذیر در درمان بیماری انزال زودرس نیز دخیل میباشد.

 

نکته پایانی مقاله

دکتر ندا فرزانه متخصص اعصاب و روان در مورد درمان اختلال جنسی مردان ذکر می کند که در نهایت، بسیار مهم است که بین بیماری انزال زودرس و اختلال نعوظ یا سفتی آلت تمایز قائل شویم و تشخیص دهیم که برخی مردان با بیماری سفتی آلت مردان ممکن است مبتلا به بیماری انزال زودرس نیز بشوند. همچنین، مردان مبتلا به بیماری انزال زودرس یا زود ارضائی مادام العمر نیز ممکن است با افزایش سن دچار بیماری انزال زودرس میشوند. بنابراین تشخیص و درمان این دو بیماری شایع اختلال عملکرد جنسی در مردان توسط اورولوژیست، روانپزشک و سکس تراپیست بسیار مهم است. اگر چه معاینه فیزیکی بخش مهمی از ارزیابی بیمار است، اما در ارزیابی اولیه، پیدا کردن هر چیزی که سبب‌ شناسی بیماری انزال زودرس بیمار را توضیح دهد، معمولا سخت است.