ندا فرزانه دکتر روانپزشک متخصص بیان می کند که سندرم روده تحریک پذیر به اصلاح عموم ” کولیت عصبی”، روده عصبی”، “سندروم روده تحریک پذیر”، “بیماری روده تحریک پذیر” و “ورم روده” شناخته میشود.

متخصص درمان سندرم روده تحریک پذیر

یکی از دغدغه های مهم و تاثیرگذار در افراد مبتلا به روده تحریک پذیر که در جلسات ویزیت حضوری و یا مجازی پرسیده می شود، این است که چه مواد غذایی را در سبک زندگی افراد مبتلا به سندرم روده تحریک پذیرنباید استفاده کرد. همان طور که در سلسله مقالات دکتر فرزانه در مورد اختلالات روان تنی یا سایکوسوماتیک توضیح داده شد، “روان وجسم” تاثیرات دوطرفه و مهم بر روی یکدیگر دارند. در مورد سندرم روده تحریک پذیر که از شایعترین اختلالات سایکوسوماتیک در دنیاست، نیز این مسئله صادق است.
سندرم روده تحریک پذیر، بیماری کشنده ای نیست اما بخاطر روند طولانی و مزمنی که دارد، میتواند موجب اضطراب و یا رنج روانشناختی در فرد مبتلا با توجه به شدت و علائم اصلی اش بشود. بسیاری از افراد مبتلا به روده عصبی از روند فرسایشی به صورت نگرانی در مورد بروز نفخ، یبوست، اسهال، درد شکمی و ضرورت دفع بلافاصله مدفوع شکایت دارند. در این مورد فرد بلافاصله نیاز دارد که خود را به دستشوئی برساند، بخصوص در زمان بیرون از منزل بودن، در زمان کار، مهمانی و بیرون رفتن با دوستان. این مسئله بخصوص در افرادی که مبتلا به انواع با تظاهر غالب اسهالی هستند، موجب ناراحتی فرد می شود..این افراد از نگرانیهای خود که موجب محدود شدن روابط اجتماعی،کاهش حضور در جمع دوستان و یا حتی افراد خانواده شده است، به عنوان بدترین کابوسهای خود یاد میکنند.
دکتر ندا فرزانه روانپزشک که مقالات متعدد بین المللی چاپ شده در زمینه مشکلات روحی روانی افراد مبتلا به سندرم روده تحریک پذیر دارند، بیان می کند که سه چهارم موارد مبتلایان به سندرم روده عصبی در کودکان سنین مدرسه، سابقه آغاز نشانه‌های را در اثر استرس‌ های مربوط به مشکلات مدرسه و استرس‌ های ناشی از روابط با والدین دارند. همچون نشانگان روده تحریک‌ پذیر بالغین، البته اختلال شخصیتی مشخصی در اطفال با سندرم روده تحریک پذیر یافت نشده است. در زنان مبتلا به سندرم روده تحریک پذیر در مقایسه با زنان مبتلا به بیماری‌های التهابی روده، میزان‌های عددی مورد آزار هیجانی واقع شدن، خودسرزنش کردن و سکوت درونی بیشتر است. بین عوامل استرس آور محیطی، عواملی مثل مشکلات زناشویی، اختلاف با کودک یا والدین و نگرانی در مورد کار و زندگی شغلی در این افراد شایع‌تر است. بنابراین از اقدام هایی که در این مطب در مورد سندرم روده تحریک پذیر انجام می شود، ارزیابی و درمان داروئی و غیر دارویی این سندرم است.