مردان و زنان به یک اندازه ممکن است به اختلال وسواسی جبری مبتلا شوند اما ابتلا به این اختلال در مردان عمدتاً در سنین پایین‌تری نسبت به زنان روی می ‌دهد.

 

درمان بیماری وسواس

 

بیماری وسواس فکری عملی معمولا از اوایل زندگی شروع می‌شود و مدت ‌زمان طولانی طول میکشد. اگر چه معمولا بیماری وسواس فکری عملی در افراد بالای ۳۰ سال رخ می ‌دهد. مطالعات بالینی و اجتماعی طولی نشان داده‌ اند که علایم بیماری وسواس می ‌تواند برای چندین دهه باقی بماند، اگر چه بهبود می ‌تواند در تعداد قابل ‌توجهی از افراد رخ دهد. اختلال وسواسی – اجباری (‏OCD ) ‏یک اختلال روانی مهم به خاطر شیوع قابل توجه آن و اختلال عملکرد مرتبط با آن در زمینه کاری، خانوادگی و شغلی است. البته طبق جدیدترین تفسیم بندی های روانپزشکی، بیماری وسواس به عنوان بیماری های طیف وسواس و اختلالات مرتبط قرار داده شده است. خصوصیت اصلی بیماری وسواسی جبری و بیماری های مرتبط با آن، وجود وسواس و / یا اجبار در این بیماری ها هست. در مورد علائم وسواس فکری و تعریف وسواس می توان گفت که به عنوان افکار تکراری و مداوم، تصاویر، تکانه‌ ها و یا فانتزی هایی هستند که مزاحم و ناخواسته هستند و عموما با اضطراب مرتبط هستند.
اجبارها به عنوان رفتارهای تکراری یا اعمال ذهنی هستند که فرد احساس می ‌کند در پاسخ به یک وسواس فکری مجبور به انجام رفتاری می ‌شود. کودکان ممکن است در شناسایی یا توصیف وسواس‌ های فکری خود به روانپزشک متخصص درمان وسواس مشکل داشته باشند اما اغلب بزرگسالان می‌ توانند وسواس‌ ها و اجبارهای خود را با کمک روانپزشک متخصص با گذشت زمان تشخیص دهند. تئوری ‌های رفتاری شناختی از مدت ‌ها پیش تاکید کرده‌اند که وسوسه ‌ها اغلب منجر به افزایش اضطراب یا احساس ناراحتی و اجبار در پاسخ به وسواس انجام می‌شود. این بیماری نسبتا شایع و مزمن است که باعث ناتوانی و اختلال عملکرد قابل ‌توجهی در تمام دنیا شده است. بیماری وسواسی جبری (‏OCD ) و اختلالات مرتبط” گروهی از شرایط هستند که اغلب تشخیص داده نمی‌شوند و به این خاطر درمان نمیشوند. بنابراین نیاز هست که فردی که سابقه علائم وسواسی دارد، به روانپزشک متخصص مراجعه کرده و تحت درمان قرار بگیرد. ندا فرزانه دکتر روانپزشک ذکر می کند که بیماری وسواس (‏OCD ) یک نمونه مهم از اختلالهای نورسایکیتری است که در مورد آن تحقیقات دقیقی در مورد پدیده‌ شناسی، سایکوبیولوژی، دارو درمانی و روان‌ درمانی در جهت تشخیص، ارزیابی و نتایج بهتر درمانی در حال انجام است.
دکتر ندا فرزانه روانپزشک بیان می کند که در زمینه درمان بیماری وسواس به طور کلی میتوان گفت که یکسری درمان های دارویی و غیردارویی وجود دارند.

در زمینه اقدام های درمان وسواس که در این مطب انجام می شود می توان گفت که درمان اصلی وسواس به صورت درمان دارویی بر اساس بررسی ویزیت روانپزشکی و در صورت لزوم آزمایش های خون و یا اسکن کمی مغز تجویز می شود. تعداد متنوعی درمان های غیر دارویی یا رواندرمانی برای بیماری وسواس وجود دارند که مهمترین آنها عبارتند از:
درمان شناختی رفتاری، رفتار درمانی و روانکاوی. درمان غیردارویی که در این مطب انجام می شود شامل رواندرمانی حمایتی و روانکاوی است.

بنابراین در زمینه درمان وسواس، اقدام هایی که در مطب انجام می شود این است که در ابتدا ویزیت ابتدائی توسط روانپزشک در جلسه اول انجام می شود سپس درمان دارویی تجویز می شود تا توسط روانشناس اقدام رواندرمانی به صورت درمان شناختی-رفتاری وسواس انجام شود.