طبق بررسی های انجام شده حدود ۳۰ درصد مردان دچار انزال زودرس (Premature Ejaculation) هستند که این عارضه در مردانی دیده می شود که در آستانه ۴۰ سالگی هستند و معمولا می تواند در صورت عدم درمان منجر به بروز مشکل در رابطه و بر هم خوردن ازدواج بشود. انزال پیش از موعد یا انزال زودرس (Premature ejaculation) یک اختلال جنسی مهم و اکثرا قابل درمان در مردان است. با توجه به اینکه بیماری انزال زودرس، شایعترین اختلال جنسی در مردان است، بنابراین شناسایی این بیماران ضروری به نظر می رسد. نام ‌های دیگر برای این بیماری انزال زودرس، انزال سریع، ارضاء شدن پیش از موعد، نقطه اوج زودرس و انزال پراکسی است.

درمان اختلالات روانی

از نظر علمی، بیماری انزال زودرس به صورت مادام العمر (‏اولیه)‏ یا اکتسابی (‏ثانویه)‏ طبقه‌ بندی می ‌شود. نوع ثانویه انزال زودرس به صورت ظهور تدریجی یا ناگهانی زود ارضائی پس از اینکه فرد مدتی انزال طبیعی داشته است، توصیف می‌ شود. شیوع بیماری انزال زودرس ۲۰ % در مردان معتاد به الکل گزارش شده ‌است.
در نوع بیماری زود ارضایی ثانویه، همچنان زمان انزال کوتاه است اما معمولا طولانی ‌تر از فرم مادام العمر زود ارضائی است. نوع ثانویه اختلال زود انزالی مردان، عمدتا به دلیل علل استرس زای ناشی از یک رابطه جدید یا رویداد استرس زا دیگر در زندگی است. در شکل مادام العمر زودانزالی، یعنی زود ارضاء شدن از اولین ارتباط جنسی وجود دارد که در طول زندگی فرد نیز باقی می ‌ماند و در آن انزال خیلی سریع اتفاق می ‌افتد یعنی قبل از دخول واژینال یا ۱ تا ۲ دقیقه بعد از شروع دخول واژینال. این تعریف فقط در مورد مردانی است که در تمام طول عمر خود مبتلا به بیماری زود ارضائی در زمان دخول جنسی باشند. اگر چه به طور دقیق علت بیماری انزال زودرس درک نشده است و علت آن هنوز دقیقا مشخص نشده است، مطالعات امیدوار کننده برای ارزیابی علل اصلی این بیماری در حال انجام است. انزال پیش رس به صورت انزال با کم ‌ترین تحریک قبل از اینکه مرد بخواهد دخول واژینال کند، رخ می دهد.
دکتر ندا فرزانه زوج درمانگر و سکس تراپیست ذکر می کند که مهمترین اقدامات درمانی برای رفع سریع و قطعی زود انزالی (PE) در مردان این است که به سکس تراپیست و روانپزشک برای ارزیابی از نظر مشکلات جسمی و روانشناختی مراجعه کنند تا بتواند با همسر خود در فضائی امن و بدون شرمساری صحبت کند.بهتر است که بعد از اینکه ارزیابی اولیه توسط اورولوژیست انجام شد و از نظر جسمی مشکلات مرتبطی پیدا نشد، بهتر است که به روانپزشک مراجعه کند تا تمام مشکلات ناشی از زود ارضائی را به طور واضح در حضور روانپزشک و یا سکس تراپ بیان کند تا درمان مناسب انجام بگیرد.