از مهم‌ترین اقدام‌ هایی که در مطب روانپزشک برای فرد مبتلا به اختلال ترنسسکچوال یا ملال جنسی انجام می‌شود، ویزیت و ارزیابی دقیق توسط روانپزشک است که اطلاعات و تجربه کافی برای تشخیص و راهنمایی فرد مبتلا به این اختلال دارد.

 

متخصص درمان بیماری های جنسی

 

با توجه به اینکه فردی که تصور این را دارد که از جنسیت زمان تولد خود رضایت ندارد، احتمال دارد که در صورت تشخیص نا به ‌جا متحمل عمل جراحی‌ های متعدد شود، بنابراین باید با شیوه ‌های درستی به روانپزشک‌ اعتماد کند تا در طول زمان و جلسات ویزیت بتواند به تشخیص درستی در مورد شرایط برسد. بنابراین روند تشخیصی در مطلب برای فردی که تصور این را دارد که مبتلا به این اختلال است و باید هر چه زودتر عمل جراحی تغییر جنسیت انجام شود، به این مسائل نیست. چه بسا که نیاز به مصاحبه با اعضای خانواده بیمار نیز برای بررسی علائم کودکی و نوجوانی او وجود دارد.
ملال جنسی/ترنسکچوال/ترنس سکچوال اسامی دیگری هستند که در مورد افراد با تشخیص ترنس جندر به کار میروند. نوع کیفیت رابطه مادر با کودک نیز در نخستین سال های زندگی کودک می تواند نقش بسیار زیادی بر روی شکل گیری هویت جنسی کودک داشته باشد. در صورتی که کودک در خانواده ای رشد بکند که مادر طردکننده و یا پدری از لحاظ عاطفی خشن و یا بی تفاوت داشته باشد در صورتی که سایر عوامل محیطی، اجتماعی و غیره نیز مناسب باشند، احتمال این که فرد در آینده مبتلا به اختلال هویت جنسی شود بیش تر است.
از سایر علائم واضح در اختلال هویت جنسی، می توان این مسائل را ابراز کرد: فرد اصرار دارد که متعلق به جنسیت طرف مقابل است و این مسئله را به کرات بیان می کند. فرد ترجیح می دهد که لباس های جنس مخالف را بپوشد یا این که رفتارهای جنس مخالف را تقلید بکند. در نهایت نیز حتی بعد از طی کردن جلسه های متعدد روان درمانی و مشاوره نیز اصرار به دریافت درمان برای تغییر جنسیت دادن به جنس مخالف است. البته قابل ذکر است که تشخیص قطعی بیماری ترنسکچوال بعد از بررسی های دقیق روانپزشکان و انجام آزمایش های متعدد هورمنی، تست کروموزومی، سونوگرافی و غیره داده می شود.
تأثیری برای رواندرمانی از جهت توانایی تغییر دادن هویت جنسی بزرگسالان مبتلا، به اثبات نرسیده و درگیر نمودن بیمار در درمان قطعی از طریق رواندرمانی های عمیق تر با هدف درمان کامل ایشان، بر اساس گزارشات بعمل آمده چندان ثمربخش نمی باشد.
دکتر فرزانه ذکر می کند که از اقدام های درمانی که در این مطب برای بیماران مبتلا به هویت جنسی انجام می شود به صورت ویزیت تشخیصی در جهت کمک به تصمیم گیری بهتر بیماران از لحاظ تغییر جنسیت با توجه به شرایط خاص فرد و ارزیابی نکات مثبت و منفی تغییر جنسیت، کمک به رفع تعارضات و تنش ها و انطباق با شرایط پس از تغییر جنسیت نیز به بیماران است.