بیماری­های روان تنی (سایکوسوماتیک) به گروهی از بیماری ها گفته می­شود که به صورت مشکلات و علائم جسمانی در اعضای بدن به صورت شایعترین علایم دردهای جسمانی، مشکلات گوارشی به صورت روده عصبی، معده عصبی، نفخ، اسهال، یبوست و غیره بروز می­کند.

بر اساس بررسی­ها مشخص شده که علل روحی – روانی مثل بیماری­های اضطرابی و افسردگی در ایجاد و تشدید این بیماریها دخیل هستند.

 

درمان بیماری های سایکوسوماتیک

بنابراین ویزیت و بررسی توسط روانپزشک و روان درمانگر در درمان بیماران مبتلا به این بیماریها نقش موثری دارند. بخصوص در مورد سندرم روده تحریک پذیر یا روده‌ عصبی مقاله­ های بسیاری بر اساس تحقیقات علمی معتبر تأکید دارند که درمان­های دارویی و غیردارویی در کنترل علایم و بهبود کیفیت زندگی فرد موثر هستند. همچنین، خانم دکتر فرزانه دارای مقاله­ های چاپ شده علمی در زمینه شناسایی مهمترین علل روانی در ایجاد این بیماری هستند.

از مهمترین اقدام­هایی که برای افراد مبتلا به بیماری­های روان – تنی بخصوص سندرم روده تحریک در مطب روانپزشکی میتواند انجام شود، مصاحبه ‌روان پزشکی دقیق، انجام تست­های شخصیتی در بیمار و درمان دارویی و یا غیر دارویی لازم به صورت جلسه­ های روان درمانی در ویزیت حضوری با غیر حضوری می­باشد. البته، باید در روند درمان حتماً این نکته را مد نظر داشت که جلسه­ های روان درمانی باید با فواصل منظم بر اساس صلاحدید روانپزشک صورت بگیرد و بیمار نباید انتظار داشته باشد که بلافاصله و با یک جلسه درمان دارویی و یا غیر دارویی علایم او کاملاً رفع شود.