بیماریهای روانپزشکی شایع در افراد هم جنس گرا

میزان بیماری های افسردگی و اضطرابی در افراد همجنس گرای مرد و زن شایع است. در مقاله زیر توضیحاتی توسط خانم ندا فرزانه روانپزشک خانم در مورد” بیماریهای روانپزشکی شایع در افراد هم جنس گرا” برای خوانندگان محترم سایت ایشان داده شده است.

این توضیح لازم است که هم جنسگرایی در این مقاله فقط از لحاظ اختلالات روانی شایع برای افزایش اطلاعات علمی خوانندگان محترم سایت مورد بررسی قرار میگیرد و در مورد عوامل مذهبی و فرهنگی در مورد افراد هم جنسگرا در جهان هیچ سوگرائی مثبت و یا منفی هدف این مقاله نیست. همچنین از اهداف این مقاله به هیچ عنوان به چالش کشیدن این مسائل در مورد این افراد نیست و فقط مقالات علمی و نتایج علمی که مشخص شده برای خوانندگان محترم سایت مطرح میشود.

 

براساس تعریف ساده می توان گفت که همجنس‌گرایی مردانه یا گی به رابطه عاطفی، احساسی و جنسی بین دو مرد گفته می‌شود. هم جنس گرائی زنانه یا لزبین هم به رابطه جنسی و احساسی بین دو زن گفته می‌شود . افراد همجنس گرای زن یا لزبینT(Lesbian) همجنس گرای مرد یا گی ( Gay) ممکن است در معرض خطر بالاتری از ابتلا به اختلالات روانی نسبت به افراد غیر همجنس باز باشند. ندا فرزانه سکس تراپست خانم بیان می کند که در حقیقت براساس مطالعات، میزان بیماری های روحی روانی و خطر خودکشی در افراد LGBT بیشتر از افراد دیگر جامعه است. افراد هم جنس گرا به علت اینکه در معرض تبعیض، استرس اجتماعی، محرومیت اجتماعی حتی در خانواده‌هایشان، نفرت و خشونت ضد همجنسگرایی قرار دارند، اغلب احساس شرم در مورد جنسیت خود را درونی سازی می‌کنند.

 

از سوی دیگر، عوامل مرتبط با سبک زندگی افراد همجنس گرا مانند سو استفاده از الکل و مواد مخدر نیز خطر ابتلا به بیماری های روحی روانی و نیز اقدام به خودکشی را در فرد افزایش می‌دهد. در این افراد “رفتارهای صدمه به خود عمدی”، مسمومیت با مواد مخدر، افکار خودکشی و رفتارهای خودکشی، آسیب عمدی به خود در موارد مبتلا بودن به بیمای افسردگی عمده بیشتر است. با این حال با افزایش روند آگاهی از وضعیت افراد هم جنس گرا، شواهدی از کاهش اقدام به خودکشی در کشورهای توسعه‌یافته ‏از سال ۲۰۰۰ وجود دارد اما همچنان میزان خودکشی و آسیب به خود در افراد هم جنس گرای مرد و زن در کشورهای فقیر و جهان سوم بالا است.

البته شواهد در مورد مشکلات سلامت روانی افراد ال جی بی تی  (LGBT) متناقض است چون در کشورهایی که از نظر اجتماعی و فرهنگی پذیرای افراد با گرایش هم جنس بازی نیستند، بر اساس تحقیقات متعدد احتمال ابتلا به اختلالات روانی مثل بیماری افسردگی ماژور، اسکیزوفرنی، بیماری اضطراب منتشر، بیماری دو قطبی، سوء استفاده از مواد مخدر، مورد خشونت جنسی و تجاوز واقع شدن، اختلالات شخصیت مرزی، خودشیفته، پارانوئید و نمایشی بیشتر افراد دیگر است. فرض بر این است که در اقلیت‌های جنسی مثل افراد همجنس گرا که گرایش همجنس‌گرایی مردانه و همجنس‌گرایی زنانه دارند، به علت تحمل تنش‌های روانی مزمن مربوط به هویت انگ خورده خود، تعصب و تبعیض میزان کلی “سلامت روانی” کمتر است. از مهمترین اقدام هایی که در روند روان درمانی همجنس گرایان مرد و زن نیاز به انجام است این می باشد که از طریق روانکاوی فرآیندهای روانی درون فردی مثل مکانیسم های دفاعی و مقابله ای، تنظیم هیجانی، آسیب های کودکی و عوامل استرس زای بیرونی و محیطی بر روی آسیب‌شناسی روانی این افراد تمرکز کرد. بنابراین بهتر است که به سلامت روانی افراد جوان تر با گرایش به هم جنس بیشتر توجه کرد تا از اقدام به خودکشی و یا وخیم شدن وضعیت سلامت روانی پیشگیری شود. ​

 

همان طوریکه ذکر شد، تحقیقات نشان داده اند افراد همجنسگرا بیشتر در معرض ابتلا به بیماری ها و مشکلات روانی هستند که در این میان تمایز و تفاوت این افراد با دیگران خطر بروز مشکلات روانپزشکی را بیشتر می کند.

 

۲-بیماریهای روانپزشکی شایع در افراد همجنس گرا:

 

بر اساس تحقیقات دیگری نیز مشخص شده که  میزان افسردگی، اضطراب، اختلال وسواسی -فکری، ترس و وحشت، آسیب زدن به خود، فکر به خودکشی و اعتیاد به الکل و مواد مخدر در همجنسگرایان به طور چشمگیری بیشتر از دیگر افراد است.

به طور مثال در مطالعه ای که در انگلستان در مورد مشکلات روحی و روانی افراد همجنس گرا انجام شده مشخص شد که میزان اعتیاد به الکل در بین همجنسگرایان ۱۰ درصد و در بین دگرجنس گرا  حدود۵ درصد است.

 

۳– میزان رضایت از زندگی در افراد هم جنس گرای مرد و زن:

 

مسئله رضایت داشتن از شرایط زندگی در افرادی که گرایش جنسی متفاوت دارند نیز مسئله بسیار مهمی است که می تواند در افزایش بروز بیماری روانی در این افراد تاثیر زیادی داشته باشد. به طور مثال براساس تحقیقی  که سلامت روحی و روانی زنان و مردان همجنسگرا را مورد بررسی قرار داده مشخص شد که تنها حدود ۳۰ درصد از افراد همجنسگرا ابراز شادی و رضایت از زندگی دارند، در حالیکه این رقم در بین افراد دگر جنس گرا بیشتر است.

یافته های این بررسی، تمام یافته های قبلی مربوط به پژوهش های انجام شده در امریکا، انگلیس و هلند را تایید کردند. این پژوهش ها هم نشان دادند که افراد همجنسگرا به طور قابل توجهی در معرض ابتلا به بیماری های روانی مانند اختلالات روحی، تمایل به خودکشی، سوء مصرف مواد مخدر و آسیب رساندن به خود هستند.

دکتر ندا فرزانه سکس تراپیست در تهران بیان می کند که براساس تحقیقات بسیاری از روانپزشکان و سکس تراپیست های مجرب در سرتاسر دنیا مشخص شده است که چون میزان تمایز و تبعیض بین افراد هم جنس گرا با افراد دیگر که گرایش جنسی هم جنس گرایانه ندارند، زیاد است، بنابراین میزان مشکلات روحی و روانی در بین همجنسگرایان بالاست. بنابراین پیشگیری از بروز بیماری ها و روانی در افراد همجنسگرا  تلاش بیشتری نیاز دارد.

 

در یک تحقیق دیگر آمار دقیق تری از جمعیت همجنس بازان زن و مرد به دست آمد که این آمار به شرح زیر هستند:

میزان بالاتری از ابتلا به افسردگی اساسی، اختلال اضطراب عمومی و سوء مصرف یا اعتیاد به مواد مخدر در بین جوانان همجنس باز زن و مرد وجود دارد.

میزان بالاتری از افسردگی در بین همجنس بازان مرد گزارش شده است.

میزان بالایی از اختلالات اضطراب، اختلالات خلقی، سوء مصرف مواد و فکر یا اقدام به خودکشی در بین افراد ۱۵ تا ۵۴ ساله که تمایل همجنس گرایانه مرد دارند، گزارش شده است.

 

۴-علل افزایش بیماری های روانی در جنسیت همجنس گرا:

 

محققان و پزشکان مهم ترین علت بروز این مشکلات روانی در بین افراد همجنسگرا را تجربه متفاوت آنها می دانند. این افراد به دلیل تفاوتی که با دیگر افراد جامعه دارند به خودی خود منزوی می شوند و این انزوا اولین عامل بروز مشکلات روحی است.

نکته مهم دیگر در رابطه با همجنس بازی این است که تا قبل از قرن بیستم همجنس بازی را به عنوان یک بیماری روحی و روانی مورد بررسی قرار می دادند، اما برخی مستندات تجربی نشان داد که مقوله همجنس گرائی با بیماری های روحی متفاوت است.

بعد از دهه ۱۹۷۰ محققان همجنسگرایی و همجنس بازی را به عنوان یک شاخه سالم از گرایش های جنسی در انسان مورد بررسی قرار دادند که البته از لحاظ فرهنگی و مسائل قانونی این مسئله در کشورهای مختلف متفاوت است.