بیماریهای روانپزشکی شایع در افراد با ملال جنسی

در مقاله زیر توضیحاتی توسط خانم دکتر فرزانه روانپزشک و روان درمانگر در مورد “بیماریهای روانپزشکی شایع در افراد با ملال جنسی “ برای خوانندگان محترم سایت ایشان داده شده است.

 

درمان ترنسجندر

 تعریف مختصر ملال جنسی چیست؟

تَراجِنسی که ترنس‌ جندر و به اختصار ترنس نیز نامیده می شود، اختلال ملال جنسی (Gender Dysphoria)شرایطی است که در آن فرد بین جنسیت بیولوژیک و جنسیتی که با آن شناخته می شود، قرار دارد و احتمال بروز بعضی از بیماری های روانی نیز در این افراد بالا است و در حقیقت، نوعی تناقص و عدم ارتباط تجربه می کند و این مسئله تاثیر منفی زیادی بر روی عملکرد شغلی، تحصیلی و جنسی فرد دارد و موجب اضطراب و نارضایتی فرد می شود. فرد از جنسیت بیولوژیک خود که از زمان تولد دارد، ناراضی است و اعتقاد دارد که باید تغییر جنسیت دهد. علاوه بر تمام افراد مبتلا به اختلال ملال جنسی متحمل نوعی تعصب و تبعیض هستند که این امر نیز منجر به بروز استرس های شدید و مشکلات روانی در آنها می شود.

ملال جنسی/ ترنسکچوال/ ترنسکشوال (Gender Dysphoria)در بزرگسالان

تحقیقات اپیدمیولوژی در دنیا در مورد مقیاس‌ های مختلف در افراد ترانس سکچوال انجام شده ‌است که برآوردهای متفاوتی از شیوع آن ارائه شده است. نکته بسیار مهم این است که باید بدون تاثیر انگ زننده بر روی افراد ترنسکچوال (Gender Dysphoria)، ارزیابی از نظر عوامل زیستی_روانی _اجتماعی از نظر روانپزشکی در نظر گرفته شود. این امر به ویژه باید توسط روانپزشک با توجه به در نظر گرفتن تاثیر منفی استرس های محیطی بر روی ایجاد بیماری روانی و یا تشدید آن در افراد با ملال جنسی (Gender Dysphoria) مورد ارزیابی تشخیصی قرار بگیرد. در مورد علائم روحی روانی افراد با ملال جنسی یا ترنسکچوال باید گفت که افکار خودکشی در این افراد باید همیشه مد نظر قرار بگیرد، همانطور که باید عوامل محافظتی مانند حمایت‌ های اجتماعی و خانوادگی نیز در درمان بیماری های روانی مد نظر قرار بگیرد. افکار خودکشی، اقدام به خودکشی و خودکشی کامل در افراد ترنسکچوال به شدت افزایش می‌ یابد. همچنین ملال جنسی یا ترنس سکچوال ممکن است یک عامل خطر برای افزایش خودکشی در بیماران مبتلا به ملال جنسی مبتلا به سایر بیماری‌ های روانی باشد. متاسفانه مشخص شده است که ۴۷ % از افراد ترنسکچوال (Gender Dysphoria) اقدام به خودکشی میکنند. البته خطر خودکشی در افراد ترنس سکشوال (Gender Dysphoria) به ویژه در دوره‌ هایی که این افراد آسیب‌ پذیرترند، بیشتر است بخصوص زمانی که هویت تغییر جنسیت یافته برای خانواده آشکار می‌ شود و یا اینکه فرد به نوعی متفاوت بودن خود با بقیه را به سایر افراد اعلام می کند.
در افراد با اقلیت‌های جنسی به طور خلاصه ال جی بی تی (LGBT) در مقایسه با افراد دیگر جامعه به اصطلاح دگرجنس گرا (Straight)، میزان بیماری های روحی روانی، اختلالات مصرف مواد، اعتیاد به مواد مخدر، بیماری های اضطرابی و غیره است. همچنین مشخص شده است که در افراد با اقلیت‌ های جنسی به اصطلاح ال جی بی تی (LGBT) در مقایسه با افراد به اصطلاح هتروسکچوال یا دگرجنس گرا، میزان بعضی از بیماری های روحی روانی مثل اختلالات سوء مصرف مواد مخدر، اعتیاد به مواد، بیماری های افسردگی و دو قطبی بیشتر از افراد عادی است. متاسفانه میزان جمعیت بی‌ خانمان در افراد با اقلیت‌ های جنسیتی منظور ال جی بی تی (LGBT) بخصوص ترنسکچوال بیشتر است چون بسیاری از این افراد از طرف خانواده بعد از اطلاع از اینکه آنها قصد عمل جراحی تغییر جنسیت دارند، طرد می شوند.
میزان بیماری های جسمی و  بیماری های روانی در میان هویت‌ های اقلیت جنسی ال جی بی تی (LGBT) بیشتر از افراد به اصلاح هویت جنسی Straight هستند. از سایر علل زمینه ساز می تواند عوامل فرهنگی، اجتماعی، جنسی و خانوادگی باشد.
در دو مقاله دیگری از دکتر فرزانه که در سایت با عنوان های “رویکردهای درمان ملال جنسی در ایران چیست؟ ” و “در مورد اختلال ترانس سکچوال بیشتر بدانیم” موجود است، اطلاعات پایه ای و مفیدی در مورد ملال جنسی/ ترنسکچوال/ ترنسکشوال (Gender Dysphoria)برای علاقمندان سایت موجود است.

بیماریهای روانپزشکی شایع در افراد ترنس سکچوال کدامند؟

بین سال های ۲۰۰۶ و ۲۰۱۴ محققان میزان شیوع بیماری های روحی و روانی در بین افراد را مورد بررسی قرار دادند، از جمله افسردگی، اضطراب و اختلال نقص توجه یا بیش فعالی.
محققان دریافتند که خطر بروز مشکلات روحی در بین این افراد ۳ تا ۱۳ برابر بیشتر از دیگران است. افسردگی و اختلال بیش فعالی رایج ترین مشکلات روحی در بین کودکان و نوجوانان مبتلا به تراجنسیتی و جنسیت نامتعارف است. در حقیقت خطر بروز اختلال نقص توجه یا بیش فعالی در بین این افراد ۳ تا ۷ برابر و خطر بروز افسردگی ۴ تا ۷ برابر بیشتر از مردم عادی است. حدود ۱۵ درصد مبتلایان به ترنس فمینین و ۱۶ درصد مبتلایان به ترنس مسکولین به اختلال بیش فعالی تشخیص داده شدند، در حالیکه ۴۹ درصد ترنس فمینین و ۶۲ درصد ترنس مسکولین به افسردگی تشخیص داده شدند. البته نمی توان فقط یک علت قطعی برای این یافته ها بیان کرد اما معتقدند که اختلال جنسیتی نقش مهمی در بروز این مشکلات روانی دارد. بررسی های جدید علمی نشان می دهند که کودکان و نوجوانان ترنس یا تراجنسی بیش از دیگران در معرض ابتلا به افسردگی و دیگر مشکلات روانپزشکی هستند.
بررسی های علمی زیادی در مورد بررسی سلیکوپاتولوژی افراد تراجنسی انجام شده اند که به طرق مختلف، سلامت روحی افراد تراجنسی و افرادی که دارای جنسیت غیر متعارف هستند را در گروه های کوچک مورد بررسی قرار داده و هر گونه نشانه مربوط به اختلالات روانپزشکی توسط فرد را بررسی کرده اند. در یکی از آخرین تحقیقاتی که در این زمینه انجام شده است، تیم تحقیقاتی داده های ثبت شده را به صورت الکترونیکی مربوط به ۱۳۴۷ کودک و نوجوان – تراجنسی و ملال جنسی – که در سن ۳ تا ۱۷ سال بودند را جمع آوری کرد.

ترنس فمینین و ترنس مسکولین:

از این افراد ۴۴ درصد ترانس فمینین بودند (جنس آنها در هنگام تولد مرد بود) و ۵۶ درصد آنها ترنس مسکولین بودند (جنسیت آنها در هنگام تولد زن بود)

نکته پایانی مقاله:
ندا فرزانه سکس تراپ خانم بیان می کند که محققان امیدوارند با انجام این تحقیقات سطح آگاهی مردم نسبت به فشارهای روحی و روانی وارد شده به افراد مبتلا به اختلال تراجنسیتی افزایش یابد و به بهبود شرایط اجتماعی این افراد کمک کند.