بهترین نکات داروی میرتازاپین

داروی میرتازاپین ار بهترین داروها برای درمان بی خوابی است.داروی میرتازاپین برای اولین بار در سال ۱۹۸۹ ساخته شد.

 

توضیحات کلی قرص میرتازاپین:

این دارو اولین بار در سال ۱۹۹۴ برای درمان بیماری”افسردگی اساسی” توسط انجمن دارویی آمریکا تایید شد. این دارو از سال ۱۹۹۶ در ایالات ‌متحده مورد استفاده بالینی قرار گرفته است. داروی میرتازاپین در سال ۲۰۱۷ با بیش از ۶ میلیون نسخه، در رده ۱۱۹ ام در میان داروهای رایج در ایالات‌ متحده شده بود.

میرتازاپین یک داروی ضد افسردگی است. نحوه تاثیر اصلی این دارو شامل مسدود کردن گیرنده ‌های آدرنرژیک و سروتونین می باشد. این دارو معمولا در درمان اختلالات اضطرابی و افسردگی،درمان اختلال وسواسی – اجباری و درمان بی خوابی به کار می‌رود. از نظر شیمیایی، داروی میرتازاپین مشابه یک داروی ضد افسردگی تتراسیکلیک است .

اشکال دارویی میرتازاپین

این دارو به صورت قرص یا کپسول خوراکی تجویز می شود و شکل تزریقی یا شربت ندارد.

دکتر ندا فرزانه دارای بورد تخصصی اعصاب و روان بیان می کند که “متاسفانه در بسیاری از موارد برای من و سایر همکاران روانپزشک پیش آمده است که مراجعی که برایش داروی ضدافسردگی تجویز شده است، در ویزیت حضوری و یا آنلاین بیان می کند که چرا مثلا این داروی میرتازاپین را به من دادید و داروی مثلا سرترالین را ندادید. روانشناسم یا دوستم و همکارم به من گفت که این دارو عوارض داره و مثلا فلان دارو تاثیرش بیشتره. ضمن احترام فراوان به تمامی همکارانی که رشته پزشکی نخوانده اند، برای اطلاع رسانی به خوانندگان محترم سایت باید گفت که تجویز نوع دارو کاملا بر اساس صلاحدید روانپزشک و بسته به شرایط بیمار است. بنابراین در صورتیکه فردی با تحصیلات غیر از پزشکی به شما توصیه ای در مورد نوع داروی مصرفی کرد، بهتر است حتما با روانپزشک خود مشورت نمایید و خود درمانی نکنید.

این دارو را می توان با یا بدون غذا مصرف کرد.

چه افرادی نباید داروی میرتازاپین را مصرف کنند؟

میرتازاپین برای برخی از افراد مناسب نیست و باید حتما توسط روانپزشک و بر اساس علائم بیمار تجویز شود. بنابراین، پیش از شروع مصرف میرتازاپین حتما با روانپزشک خود مشورت کنید. برخی از مهمترین موارد منع مصرف میرتازاپین شامل:

اگر فرد نسبت به این دارو حسایت دارویی نشان بدهد.
فردی که مشکلات قلبی و عروقی دارند.

افرادی که بیماری نوسان فشار خون دارند.
اگر که فرد تحت درمان بعضی از داروهای ضد افسردگی است.
مشکل فشار خون دایمی بالا در چشم ( گلوکوم)
فردی که مبتلا به بیماری صرع است چون ممکن است میرتازاپین باعث افزایش خطر تشنج در افراد شود.
افرادیکه قصد باردار شدن دارند.
خانمهایی که به نوزاد شیر می دهند.
مصرف وارفارین. میرتازاپین ممکن است اثرات وارفارین و لخته سازی خون را افزایش دهد.
بیماری دیابت. اگر فرد مبتلا به بیماری دیابت باشد، در صورتی که خودسرانه این دارو را مصرف کند، می‌تواند باعث نوسان قند خون در فرد شود.

روانپزشک و رواندرمانگر

نکات مهم قبل از مصرف میرتازاپین که باید فرد حتما به آنها توجه کند

نکته مهمی که خانم دکتر ندا فرزانه “دکتر روانپزشک” برای خوانندگان محترم سایتشان بیان می کنند، این است که در جلسه اول ویزیت توسط روانپزشک حتما اگر بیماری دارید، به ایشان  اطلاع دهید. در مورد داروی میرتازاپین فردی که یکی از موارد زیر را در سابقه بیماری دارد، باید احتیاط کند:

تعداد پایین گلبول سفید

بیماری گلوکوم سطح سدیم پایین در خون

بیماری تشنج
افکار خودکشی و یا سابقه قبلی اقدام به خودکشی
سابقه قبلی سکته مغزی
کلسترول یا تری گلیسرید بالا
مشکلات نامنظمی در ریتم ضربان قلب
بیماری فشار خون بالا یا فشار خون پایین دائمی

چه زمانی از روز بهتر است که میرتازاپین را مصرف کنم؟

دکتر ندا فرزانه بورد تخصص روانپزشک بیان می کند که این سوال رایجی است که خیلی از مراجعان مطب و یا مردم در اینستاگرام و یا فضای مجازی سوال میکنند که ” من فلان داروها را میخورم. این داروها را چه زمانی از روز یا شب بخورم؟” بهترین جوابی که به این سوال می توان داد این است که “فقط جواب این سوال را روانپزشک شما می تواند بدهد. علت این است که بر اساس شرایط جسمی، روحی و روانی و سایر موارد داروها توسط روانپزشک تجویز می شود. بنابراین باید دارو را فقط در زمانی که برای شما تجویز شده است، مصرف کنید و از خود درمانی بپرهیزید.

اگر داروی میرتازاپین را بیشتر از مقدار تجویز شده خوردم، چیکار کنم؟

مقداری از داروی میرتازاپین که می‌تواند منجر به عوارض مصرف بیش از حد دارو در فرد شود، از فردی به فرد دیگر فرق می‌ کند.

طریقه مصرف میرتازاپین

قرص میرتازاپین را باید تنها زمانی از بسته خارج کنید که میخواهید آن را بخورید و نباید از قبل از بسته نگهدارنده دارو خارج شده باشد. از داروها به صورت مرتب استفاده کنید و به روانپزشک خود در جلسات ویزیت بگویید که آیا علائم شما بعد از گذشتن چند هفته از زمان شروع میرتازاپین بهبود یافته یا خیر. داروی میرتازاپین را در دمای اتاق و به دور از رطوبت، گرما و نور نگه دارید.

عوارض جانبی میرتازاپین

لازم به ذکر است که اینها لیست کاملی از عوارض جانبی میرتازاپین نیست و فقط مهمترین موارد لیست شده اند.
عوارض جانبی بسیار شایع میرتازاپین شامل: یبوست، خشکی دهان، خواب ‌آلودگی، افزایش اشتها و افزایش وزن.
عوارض جانبی شایع این دارو عبارتند از: سردرد و افزایش اشتها و افزایش چربی خون.

عوارض جانبی جدی میرتازاپین شامل: کاهش تعداد گلبول‌ های سفید خون و افزایش ریسک خودکشی در کودکان باشد. البته در مورد خطر خودکشی باید گفت که اگر با روانپزشک خودتان مشورت کرده اید و ایشان این دارو را تجویز کرده اند، دیگر این خطر متوجه کودکتان نیست چون روانپزشک در جلسه های ویزیت هفتگی و یا ماهانه تمام این موارد را بررسی و درمان می کند. تداخلات دارویی میرتازاپین: مصرف این دارو با بعضی از داروها توصیه نمی‌شود. به طور کلی مشخص نیست که آیا استفاده از آن در دوران بارداری ایمن است یا خیر.

سایر عوارض جانبی میرتازاپین شامل: پرخوابی، تهوع و استفراغ، اسهال، احتباس ادراری، افزایش دمای بدن، تعریق بیش از حد

اگر دچار این موارد شدید حتما به اورژانس مراجعه کنید.

کاهش نیاز به خواب، انجام کارهای غیرعادی، افکار خودکشی. تاری دید، درد یا تورم چشم احساس سبکی سر
جوش‌های بدن، تاول‌ یا ورم روی کف دست و کف پا ،تشنج، تب، زخم در دهان یا بینی، مشکل تنفسی
سردرد شدید، سرگیجه، مشکل تکلم، ضعف شدید، استفراغ، از دست دادن هوشیاری، احساس عدم تعادل

مشکلات ناشی از قطع ناگهانی میرتازاپین

هرگز به طور ناگهانی خوردن داروی میرتازاپین را متوقف نکنید. اگر شرایطی پیش آمد که نیاز به قطع داروی میرتازاپین را دارید مثل باردار شدن، حتما با روانپزشک خود به صورت ویزیت حضوری یا ویزیت آنلاین مشورت کنید. و از روانپزشک خود بپرسید که چگونه استفاده از این دارو را به طور درست باید متوقف کنید.

اثرات قطع ناگهانی درمان با میرتازاپین شامل: افسردگی، اضطراب، وزوز گوش، حملات وحشت، سرگیجه، بی‌ قراری، تحریک ‌پذیری و کاهش اشتها، بی‌خوابی، اسهال، تهوع، استفراغ، علائم شبه آنفلوانزا، سردرد و سرخوشی.

عوارض مصرف بیش از حد میرتازاپین چیست؟

علائم استفاده بیش از حد میرتازاپین شامل سرگیجه، مشکلات حافظه، خواب‌آلودگی و مشکلات در ضربان قلب می باشد.

تداخلات دارویی میرتازاپین

تعدادی از این موارد شامل داروهای: فلوکستین و پاروکستین، کاربامازپین، سایمتیدین، دیازپام، کلاریترومایسین، ریفامپین ایتراکونازول، کتوکونازول، تلفینویر،ریتوناویر، سکویناویر،لیتیوم، سایر داروهای ضد افسردگی و یا داروهای ضد روان‌ پریشی،سوماتریپتان، ریزاتریپتان، فنی تویین، ترامادول

چه کارهایی را در زمان مصرف میرتازاپین نباید انجام داد؟

نوشیدن الکل
از رانندگی در روزهای اول مصرف دارو اجتناب کنید.

” چرا من هنوز خوب نشدم؟”

براساس بسیاری از تحقیقات انجام شده در زمینه موثر بودن یا نبودن میرتازاپین در درمان بیماری افسردگی ماژور مشخص شد که این دارو ” به اندازه دیگر داروهای ضد افسردگی در درمان این بیماری در صورت صلاحدید روانپزشک موثر است. این نکته از این نظر مهم است که تعداد بسیار زیادی از افرادی که برایشان این دارو تجویز می شود، وقتی که برای درمان بیماری به روانپزشک مراجعه کرده اند، بعد از چند روز در جلسه های ویزیت توسط روانپزشک بیان می کنند که ” چرا من هنوز خوب نشدم؟”. باید دانست که شروع تاثیر این دارو برای درمان بیماری ها حدود ۴ تا ۶ هفته طول می‌کشد.

نکته پایانی مقاله:

فقط میرتازاپین را همان طور که دکترتان تجویز کرده ‌است،استفاده کنید!!!!

خود درمانی نکنید!!!!

دکتر ندا فرانه دکتر روانپزشک تاکید دارد که میرتازاپین در دسته داروهایی هست که حتما باید توسط روانپزشک تایید شود و سپس بیمار آن را تهیه کند و استفاده خودسرانه این دارو می تواند حتی کشنده نیز باشد.