ارتباط-رابطه-جنسی-و-کرونا

کرونا بر روی رابطه جنسی و سکس ایده آل تاثیر منفی گذاشته است.دکتر ندا فرزانه متخصص اعصاب و روان و سکس تراپیست بیان می کند که ویروس کرونا همان طور که بر روی تمام جنبه های زندگی فردی و اجتماعی در دنیا تاثیر منفی گذاشته است، بر روی جنبه های مختلف رابطه جنسی و سکس نیز تاثیر منفی بگذارد. همان طور که میدانیم ویروس کووید-۱۹، نوعی ویروس است که باعث ایجاد بیماری کرونا می شود. تصور می شود که این ویروس عمدتا از طریق تماس نزدیک فرد به فرد، در قطره های تنفسی افراد آلوده پخش می شود. در حال حاضر، انتقال جنسی ویروس مستند نشده است؛ با این حال، از طریق مواجهه با قطرات تنفسی در زمان تماس نزدیک کمتر از ۶ فوت نیز ممکن است به ویروس کووید-۱۹ مبتلا شوید. به هنگام بوسه یا تماس جنسی که به صورت تماس جنسی واژینال یا دهانی تعریف می شود، به صورت فیزیکی به فرد دیگر نزدیک هستید که شما را در تماس با قطرات تنفسی یا بزاق قرار می دهد که ویروس کووید-۱۹ را پخش می کند. طبق جدید ترین مقاله ها و برررسی ها ر روی افراد مبتلا به کرونا که رابطه جنسی داشته اند، شواهدی از ویروس کووید-۱۹ در مایعات واژینال بیماران دارای تشخیص کووید-۱۹ یافت نشده اند. بخش هایی از ویروس کووید-۱۹ در مایع منی  مرد و مدفوع برخی بیماران تشخیص داده شده با ویروس کووید-۱۹ یافت شده اند. با این حال، مشخص نیست آیا ویروس یافت شده در مایع منی و مدفوع قادر به ایجاد عفونت است یا خیر. تا به امروز، هیچ گزارشی از انتشار ویروس از طریق مایع منی مرد و یا مدفوع فرد آلوده به فرد دیگر وجود نداشته است. مطالعات البته هنوز روش های مختلف پخش ویروس از فرد به فرد را بررسی می کنند.

در مقاله زیر بخصوص سعی شده است که مقدار خطر پخش ویروس کووید-۱۹ بین شرکای جنسی و همسر را مورد بحث قرار می دهیم. دکتر فرزانه بورد تخصصی روانپزشکی و سکستراپ خانم در این مقاله سعی کرده است که نکات مفید در زمینه رابطه جنسی ایمن در زمان اپیدمی کرونا را با خوانندگان محترم سایت ایشان به اشتراک بگذارد.

 

راطه جنسی در زمان کرونا

  • آیا داشتن رابطه جنسی با همسر یا شریک جنسی ایمن است؟ در این مورد فرد هیچ شریک جنسی دیگری نداشته و در یک خانه زندگی می کنیم

برای پیشگیری از پخش ویروس کووید-۱۹، ایمن ترین شرکای جنسی آن هایی هستند که از قبل با شما زندگی می کنند و در معرض ریسک کم مبتلا شدن به یماری کرونا هستند. اگر شما و شریک شما از نظر ابتلا به کرونا سالم بوده و احساس سلامتی دارید، در بیرون از منزل حداقل ۶ فوت فاصله از افراد دیگر را در روابط اجتماعی رعایت نموده، دست های خود را به دفعات متعدد می شویید و در مکان های عمومی حتما از ماسک استفاده می کنید، رابطه جنسی شما احتمالا ایمن است. حتی اگر شما و شریک جنسی شما احساس سلامتی داشته باشید، همچنان ریسک دارا بودن ویروس کووید-۱۹ نیز وجود دارد. ویروس کووید-۱۹ می تواند حتی در صورتی که شخص هیچ علامتی از عفونت کرونا را نداشته باشد نیز از یک فرد به فرد دیگر منتقل شود. ویروس کرونا ممکن است در افرادی که هرگز دچار نشانه های مبتلا شدن به کرونا نمی شوند و در افرادی که هنوز نشانه ای ندارند مسری باشد. حتی اگر شریک شما احساس سلامتی داشته و بیمار نیز به نظر نرسد، هنوز ممکن است ویروس کرونا را به شما انتقال دهد و شما نیز متاسفانه می توانید ویروس کرونا را به بقیه افرادی که با شما در ارتباط هستند نیز پخش کنید.

  • همسر یا شریک جنسی من یک شغل با تماس اجتماعی زیاد دارد و در آن جا نمی تواند فاصله اجتماعی مناسب و حداقل با بقیه افراد را رعایت کند. آیا داشتن رابطه جنسی با او ایمن است؟

شرکای دارای تماس های شغلی زیاد، همچون ارائه دهندگان مراقبت سلامت، کارمندان فروشگاه های موادغذایی، یا کارگران کارخانهو راننده ممکن است قرنطینه کردن خود در خانه را به هنگام رسیدن به خانه انتخاب نمایند. نمونه هایی از این اقدامات شامل درآوردن همه لباس های پوشیده شده در طول روز، در آوردن کفش ها، شستن دست ها، و دوش گرفتن بلافاصله بعد از رسیدن به خانه باشند. با این حال، به جز قرنطینه کردن، این موارد از اقدامات اختیاری برای این فرد هستند. براساس آنچه درباره ویروس کووید-۱۹ می دانیم، اقدامات دیگر احتیاطی دیگری نیز وجود دارد که می توانید برای رابطه جنسی ایمن تر به منظور کاهش ریسک ابتلا به کرونا انجام دهید: اجتناب از بوسیدن ، استفاده ازماسک، و درخواست همین موارد از شریک جنسی یا همسر و استفاده از کاندوم در زمان رابطه جنسی.

 

  • آزمایش کووید-۱۹ من و همسرم قلا مثبت بوده است. آیا کلا ما مصون هستیم و داشتن رابطه جنسی برای ما ایمن است؟

بر اساس مطالعه های علمی انجام شده تا به این تاریخی که مقاله در سایت قرار میگیرد،  در افرادی که مبتلا به کرونا شده بودند و در بدن شان ایمنی کوتاه مدت ایجاد شده است، هنوز نمی دانیم که آیا آنتی بادی های حاصل از ویروس کووید-۱۹ باعث مصونیت فرد در برابر عفونت بعدی به صورت دایمی می شوند یا خیر. اگر آنتی بادی ها باعث ایجاد مصونیت نسبی در فرد شوند، مقدار آنتی بادی های مورد نیاز برای حفاظت یا مدت زمان حفاظت یا به اصطلاح مجددا کرونا نگرفتن را دقیقا نمی دانیم. اگرچه پاسخ ایمنی به کووید-۱۹ به طور کامل درک نشده است، شواهدی از ایمنی حفاظتی کوتاه مدت برای چند ماه نیز وجود دارد. بنابراین احتمالا داشتن رابطه جنسی تا زمانی که دستورالعمل های ایمنی پیشگیری برای حفاظت از خود و دیگران را رعایت می کنید، ایمن خواهد بود. از رابطة جنسی با شرکای متعدد اجتناب کرده و با شریک جنسی یا همسرتان دربارة فعالیت های اجتماعی او نیز صحبت نمایید زیرا همین مسئله می تواند باعث تغییر  مقدار ریسک ابتلای شما به کرونا خواهد شد.

 

  • براساس نشانه های بدنی به نظر می رسد که من کووید-۱۹ دارم اما آزماش دقیق تشخیصی کرونا هنوز نشده ام. آیا داشتن رابطه جنسی برای شریک جنسی هم خانه ام یا همسرم برای او و من ایمن است؟

اگر براساس نشانه ها فکر می کنید که کرونا دارید، ممکن است بخواهید عفونت قبلی را با آزمایش آنتی بادی تایید نمایید. نتیجة مثبت آزمایش نشان می دهد که شما آنتی بادی هایی دارید که احتمالا از عفونت با SARS-CoV-2 حاصل شده اند. اگر تست شما از نظر آنتی بادی های کووید-۱۹ منفی شد، احتمالا عفونت قبلی نداشته اید. با این حال، ممکن است همین اواخر آلوده به ویروس کرونا شده باشید. این بدین معنی است که اگر به تازگی در معرض ویروس کرونا قرار گرفته باشید، هنوز ممکن است ویروس کرونا را به بقیه افرادی که با شما در تماس اجتماعی هستند نیز پخش کنید زیرا آنتی بادی ها معمولا بلافاصله بعد از ابتلا به کرونا نشان داده نمی شوند.

 

  • قبلا آزمایش کووید-۱۹ من مثبت بوده است اما اکنون بهبود یافته ام. چه زمانی می توانم با شریک جنسی هم خانه خود یا همسرم رابطه جنسی داشته باشم؟

اگر آزمایش کووید-۱۹ شما مثبت بوده و آزمایشی برای بررسی این که آیا همچنان میتوانید ویروس کرونا را مبتلا کنید یا خیر انجام نداده اید، داشتن رابطه جنسی به صورت ایمن نخواهد بود مگر این که سه چیز رخ دهد: به مدت حداقل ۷۲ ساعت تب نداشته باشید یعنی سه روز کامل بدون تب باشید یعنی بدون استفاده از داروی کاهش دهنده تب اصلا افزایش دمای بدن در حد تب را ندارید ، سایر نشانه ها بهبود یافته باشند مثلا زمانی که سرفه و تنگی نفس، گلو درد و یا علایم دیگر بهبود یافته باشند.

اگر آزمایشی برای تعیین وضعیت مسری بودن بیماری کرونا راانجام داده اید و نتیجه آزمایش منفی شده است همچنان بهتر است بعد از رخ دادن سه مورد زیر رابطه جنسی داشته باشید:

  • به مدت حداقل ۷۲ ساعت دیگر تبی نداشته باشید (بدون استفاده از داروی کاهش دهنده تب)، (۲) نشانه های دیگر ابتلا به بیماری کرونا بهبود یافته باشند (مثلا سرفه یا تنگی نفس بهبود داشته باشند)، (۳) دو آزمایش منفی کرونا به ترتیب با فاصله حداقل ۲۴ ساعت داشته باشید.

نکات مهم رابطه جنسی امن در زمان کرونا

  • یک فرد بزرگسال سالمند هستم و مشکلات سلامتی زمینه ای مثل بیماری دیابت، بیماری قلبی، کلیوی و یا کبدی دارم. در مورد رابطه جنسی ایمن چه باید بکنم؟

اگر سالمند (بالای ۶۰ سال) هستید و یک یا چند مشکل سلامت زمینه ای دارید که شما را در معرض ریسک بیماری شدید ناشی از ویروس کووید-۱۹ قرار می دهد، باید در طول زمان اپیدمی زمان مراقبت بیشتری به خرج داده و همه دستورالعمل های پیشگیری زیر را انجام داده و تا حد امکان درخانه و دور از افراد دیگر بمانید. اگر شریک جنسی یا همسر شما با شما زندگی می کند، درباره اهمیت رعایت حداقل فاصلة ۶ فوت از سایرین در خارج از خانه، شستن مکرر دستان و استفاده از ماسک در محیط های عمومی صحبت کنید. درباره اقدامات جنسی با شریک خود صحبت کنید زیرا می تواند بر مقدار ریسک ابتلای شما تاثیر منفی بگذارد.

 

  • درباره رابطه جنسی با یک شریک جدید چطور؟ این فرد با من زندگی نمی کند

اگر می خواهید یک رابطه جدید جنسی را شروع کنید، به تازگی شخصی را ملاقات کرده اید که می خواهید با او رابطه جنسی داشته باشید، ریسک ابتلا به بیماری کرونا را باید به دقت در نظر گرفته شود. عمل کردن به فاصله گذاری اجتماعی به منظور حفاظت از سلامتی در طول این پاندمی را توصیه می کند و داشتن رابطه جنسی با فردی که هم خانه شما نیست با توصیه های فاصله گذاری اجتماعی تطابق ندارد.

با این حال، سوالاتی وجود دارد که باید درباره ریسک پخش یا کسب ویروس کووید-۱۹ از خود و شریک جنسی خود بپرسید:

  • آیا خودم یا شریک جنسی ام شغلی داریم که امکان رعایت فاصله گذاری اجتماعی مناسب با بقیه را نمی دهد؟
  • آیا شریک جنسی ام و من دائما همه دستورالعمل های ایمنی پیشگیرانه از جمله فاصله گذاری اجتماعی را رعایت می کنیم؟
  • آیا من یا شریک جنسی ام علائم بیماری ویروس کووید-۱۹ را داریم؟
  • آیا من یا شریک جنسی ام در حال حاضر شرکای جنسی دیگری داریم؟
  • آیا من یا شریک جنسی ام در منطقه دارای انتقال زیاد بیماری کرونا در جامعه زندگی می کنیم؟

دکتر ندا فرزانه متخصص اعصاب و روان و سکس تراپیست بیان می کند که می توانید موارد زیر برای داشتن رابطه  جنسی ایمن را رعایت کنید:

  • اجتناب از بوسیدن
  • استفاده از ماسک و درخواست رعایت آن از شریک جنسی خود.
  • همیشه از کاندوم استفاده کنید.
  • درباره آن چه باید خود و شریک جنسیت ان درباره فاصله گذاری اجتماعی و حفاظت از خود و بقیه در زمانی که خارج از منزل هستید انجام دهید، صحبت کنید.
  • در مورد بیماری های جنسی منتقله از راه جنسی باید اطلاعات کافی بگیرید.

در یک رابطه متعهدانه بلند مدت با فرد هستم که با من زندگی نمی کند. درباره رابطه جنسی ایمن چه کار باید بکنیم؟

رابطه جنسی و نزدیکی فیزیکی را اید در رابطه جنسی باید به دقت در نظر گرفته شود زیرا در خانه های متفاوتی زندگی می کنید. سازمان بهداشت جهانی رعایت فاصله گذاری اجتماعی برای حفاظت از سلامتی خود در طول پاندمی را توصیه می کند و رابطه جنسی با فردی که هم خانة شما نیست با توصیه های رعایت فاصله گذاری اجتماعی تطابق ندارد. در حال حاضر، ایمن ترین انتخاب نداشتن رابطة جنسی با فردی خارج از خانه است.

با این حال، اگر داشتن رابطة جنسی با شریک خود را در نظر می گیرید، سوالاتی وجود دارد که باید درباره ریسک پخش یا کسب ویروس کووید-۱۹ از خود و شریک جنسی خود بپرسید:

  • آیا خودم یا شریک جنسی ام شغلی داریم که امکان رعایت فاصله گذاری اجتماعی با بقیه را نمی دهد؟
  • آیا من یا شریک جنسی ام، فرد سالمند بوده و مشکلات سلامتی زمینه ای داریم؟
  • آیا شریک جنسی ام و من دائما همه دستورالعمل های ایمنی پیشگیرانه از جمله فاصله گذاری اجتماعی را رعایت می کنیم؟
  • آیا من یا شریک جنسی ام علائم بیماری ویروس کووید-۱۹ را داریم؟
  • آیا من یا شریک جنسی ام در حال حاضر شرکای جنسی دیگری داریم؟
  • آیا من یا شریک جنسی ام در منطقه یا کشور دارای انتقال زیاد بیماری در جامعه زندگی می کنیم؟
  • اگر آزمایش شما از نظر ویروس کووید-۱۹ مثبت شده یا فکر می کنید که ویروس کووید-۱۹ داشته اید اما نمی توانید آزمایش دهید، با شریک جنسی خود تماس گرفته به او بگوید که باید:
  • (۱) تا ۱۴ روز بعد از آخرین تماس در خانه مانده و همیشه فاصلة اجتماعی را (حداقل ۶ فوت) از بقیه رعایت کند (۲) خود را از نظر نشانه ها، از جمله تب، سرفه، و تنگی نفس پایش کرده و دو بار در روز دمای بدن خود را اندازه گیری کنند. فرد باید از تماس با افراد در معرض ریسک بیشتر بیماری شدید اجتناب کرده، مگر این که در یک خانه زندگی کرده و مواجهات یکسانی داشته اشد و در صورت ایجاد نشانه ها حتما به دکتر برای پیگیری مراجعه کند.

نکته پایانی مقاله:

دکتر ندا فرزانه متخصص اعصاب و روان تهران بیان می کند که افراد باید در زمان اپیدمی کرونا در زمینه رابطه جنسی ایمن اطلاعات درست از منابع درست و علمی داشته باشند.

:Reference

file:///C:/Users/user/Downloads/Sex_and_Covid_FAQ%20(2).pdf