به زبان ساده، در روش اسکن کمی مغز یا QEEG چندین الکترود بر روی پوست سر بر اساس نواحی مشخص شده بر اساس نقاط استاندارد پوست سر، با کمک ژل و یا آب و الکل قرار داده می­شود. سپس امواج مغز از فرد گرفته شده و بر اساس الگوی امواج مغزی در حالت خواب، بیداری، چشمان باز، چشمان بسته الگوهای امواج قالب مغزی فرد ثبت می­شود. در مرحله بعدی روانپزشک بر اساس شرایط و شرح حال بیمار می­تواند اسکن کمی مغز و یا نقشه مغز بیمار را تفسیر نماید.

روانپزشک ونک

از سوال­های مهمی که در افرادی که کاندید انجام نقشه مغز و اسکن کمی مغز هستند مطرح است این است که آیا امواج الکتریکی برق نیز به سرما وصل می­شود یا خیر؟ جواب این است که در ثبت امواج الکتریکی مغز اصلا اتصال مستقیم برق به سر نیست و هیچ خطری برای فرد از لحاظ برق گرفتگی یا موارد مشابه وجود ندارد.

دکتر فرزانه تاکید می­کند که یک­سری موارد در افرادی که نیاز به ارزیابی توسط این روش دارند مهم است مثل اقدام­ هایی برای آماده شدن برای انجام اسکن مغز مثل شستن سر و مواردی نیز در حین انجام تست دخیل هستند که باید فرد آن­ها را رعایت کند که در مطب به او بعد از اینکه زمان تعیین تست گرفته شد، توضیحات لازم داده می شود.

از روش های اسکن کمکی مغز و نقشه مغزی می توان به عنوان روش کمکی برای بهبود تشخیص و یا پیگیری درمان فرد در کنار درمان­های دارویی و یا غیردارویی استفاده کرد. بنابراین فردی که مورد ارزیابی توسط روش نقشه مغز و یا اسکن مغز قرار می­گیرد، برای تشخیص و یا پیگیری درمان ممکن است که نیاز به تکرار این تست در صورت صلاحدید داشته باشد. در هر صورت این روش ها  نوعی متدهای تشخیصی هستند که در این مطب انجام می­شود و می­تواند به تشخیص اختلال­هایی مثل افسردگی، اضطراب، اعتیاد، وسواس، حمله ­های اضطرابی و مواردی مشابه در صورت شرایط خاص و با صلاحدید روانپزشک کمک نماید.